Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk.

Jag har använt drickyoghurt flaskor 350ml som vattenflaskor
i rätt många år nu och dom har jag även använt som
"värmekälla" i sovsäcken på någon hösttur med en socka runt.
Funkar även att stoppa i kängorna/pjäxorna när man behöver
få lite värme i dom på morgonen.
Bra skruvkorken är det på dom också jag har inte råkat ut för
något läckage än.
/Tomas

Som vanligt har flera mer eller mindre erfarna människor funnit sin egen lösning på ett problem.

Du har fått ett ett antal varianter som användarna är nöjda med.
Ta en av dom lösningarna eller kom på din egen.

I dom flesta fall tycker jag om att prova/utveckla och komma fram till en egen lösning som jag trivs med.
Om ingen annan har kommit på samma/likadan lösning så är det bara roligare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har tyvärr lyckats med att knäcka nalgenflaskas lock pga för varmt vatten...2 stycken... därav min övergång till en "riktig" värmeflaska..
mvh

Nalgene är ett handelsnamn/företag inte en specifik flaskmodell. https://www.nalgene.com/

Nalgene gör som jag skrivit tidigare flaskor av både olika modell runda respektive fyrkantiga och också olika material.

Den runda i polycarbonatliknande relativt rigid plast torde kunna generera rätt ordentligt undertryck om man häller på ca 100 gradig vätska som sedan får kallna. Det borde kunna få korken att implodera. Eventuellt håller de breda korkarna inte lika bra som de smalare?

Analogt till det undertyck man får i konservburkar om man häller på varm sylt och sedan skruvar åt locket. (Sylt blir förresten drygt 100 grader varm om man värmer tillräckligt mkt).

När jag friluftar på vintern använder jag ofta den fyrkantiga vita opaka högdensitets polyetylen HDPE 1 liters Nalgeneflaskan med varm blåbärssoppa. Den stoppar jag inne i rastjackan inne i ryggsäcken och värmen hålls under större dela av dagen.

Såna flaskor håller för flera års användning men brukar spricka till sist i ett av hörnen medan locken håller. Detta kanske för att trycket inte blir så lågt i och med att sidorna på flaskan kan flexa inåt.

https://www.thermofisher.com/order/catalog/product/312007-0004

Thure

Har använt Nalugene wide mouth 0.5 L, funkar fint för att kunna använda för att värma skorna tex på morgonen på bergsturer då det varit kallt. Fungerar bra, dock så bör väl 1L flaskorna hålla värmen längre pga större värmekälla, men kanske tänker fel där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips