Föreslår Ammarnäs till Hemavan, eller tvärtom, längs Kungsleden. Korta vandringar mellan stugorna och jättefina vyer.
Inte tvärtom. Jag gick tvärtom förra året och fick vända mig om för att se vyerna hela tiden.
Föreslår Ammarnäs till Hemavan, eller tvärtom, längs Kungsleden. Korta vandringar mellan stugorna och jättefina vyer.
Inte tvärtom. Jag gick tvärtom förra året och fick vända mig om för att se vyerna hela tiden.Bättre att se dem framför sig och vara på väg dit. Fast fint är det.
![]()
Hade tänkt oss än mer norr, men ska kolla med en god vän om Åre som jag har för mig var där förra sommaren...Några specifika tips i övrigt kring bra ställen/rutter i Åretrakten?
Inget slår Åre när det gäller kombinationen av vildmark, god mat och vita lakan.
En annan trevlig och vacker väg om man vill uppleva ljuset och lapplandsfjällen, utan de mängder av vandrare som finns på norra Kungsleden är Padjelantaleden. Totalt från Kvikkjokk till Ritsem ca 140km (9-10 vandringsdagar), men man kan avbryta i Staloloukta och åka helikopter tillbaka till Kvikkjokk om man inte vill gå hela leden på en gång. Kvikkjokk till Staloloukta är 5 dagars vandring och knappt 90km. Stugorna utanför nationalparken drivs av STF medan stugorna inom Padjelanta drivs av samebyarna:
http://www.padjelanta.com/se/karta/index.asp
Går ni Padjelantaleden rundar ni Sarek på syd- och väst sidan![]()
Inget slår Åre när det gäller kombinationen av vildmark, god mat och vita lakan.
Även jag vill framhålla Kungsleden mellan Ammarnäs och Hemavan som en lämplig sträcka. Den tar ca 5 dagar och sen behöver man ungefär ett dygn för vardera upp- och nerresan. Här uppe är det glest mellan vandrarna och stugorna är moderna och rymliga. Leden går i både björkskog och på kalfjället med varierat växt- och djurliv. Tåg till Vännäs eller Umeå och sen buss till/från de båda orterna.
Padjelantaleden är en annan favorit, men helst ska man ju ha 10 dagar på sig, plus resdagar.
Lycka till önskar Pelle
Hej pelle!!
Tack för tipsen! Hört från många om hur fin sträckan mellan Ammarnäs och Hemavan är, men vi har nog blivit lite sugna på Padjelantaleden men att korta ner den till en fem dagars. Ska kolla upp det mer!
Vi skall försöka kombinera att bo i tält och stugor, tips på ett bra tält för 2 pers och ett bra stormkök?
Ha en fin torsdag!
Har ni tips på bra stormkök och prisvärt frystorkat? Måste landa i packningen inför Padjelanta!
Tack!!
Har ni tips på bra stormkök och prisvärt frystorkat? Måste landa i packningen inför Padjelanta!
Tack!!