Tips på vandring mellan stugor i höst

Hej.
Jag skulle behöva lite tips för min planerade höstvandring.
Mina tankar är enligt följande:

Vandra i svenska fjällen
Lägga upp dagsturerna så att jag kan sova i olika stugor var natt. (tror inte jag vill tälta på min premiärtur)
Inte för dyrt boende.
Vill gå ganska långt/länge var dag
Tid: ca 4-6dagar

I övrigt är jag ny på fjällvandring, men har en god fysisk kondition då jag löptränar mycket.
Kommer utgå ifrån Norrköpings trakterna

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

//Adrian

Hösten är inte så lång i fjällen - stugorna i Jämtlandsfjällen stänger kring den 20/9 och i Lappland ännu tidigare.

Enkelt uttryckt finns det två alternativ för dig:
- Jämtland kring Sylarna - Helags - Vålådalen
- mellan Grövelsjön och t.ex. Bruksvallarna

En bra början är att kolla STFs hemsida (länk här till höger) för information om fjällstugorna!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kungsleden - en klassiker

Vet inte när stugorna stänger men om du vill bo i stuga o är nybörjare så är väl Kungsleden ett bra alternativ! Ammarnäs-Hemavan (eller tvärtom) är en populär bit och dessutom väldigt tjusigt. Det finns stugor på bekväma avstånd, kolla stf.se för mer info.

Dagsetapperna för fyra dagar för nämnda sträcka ligger under 2 mil, du kanske vill gå längre men glöm inte att man måste lägga in extra tid för att stanna o njuta av den fina utsikten! Stress på fjället är något man bör undvika :)

Gå inte för sent under hösten bara - vi gick samma sträcka i slutet av augusti och det snöade...

God tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips