Tips på utflyktsmål i Norr- och Västerbotten

Hej hej!

Jag ska nu nästa helg, det vill säga runt den 12 augusti, ge mig ut på min första tur ensam. Jag har tidigare vandrat en hel del, men då alltid med någon eller några kompisar, så att vara ensam blir helt nytt för mig.

Jag är bosatt i Västerbottens inland utanför Norsjö och letar nu tips på fjällturer i Norr- och Västerbotten som lämpar sig bra för en tur på 2-3 nätter. Jag är ute efter antingen en led som börjar och slutar på samma ställe, detta på grund av att jag vill kunna ta mig till bilen när jag är klar med vandringen. Det andra alternativet skulle vara att kanske vandra en dag, slå upp ett ”basläger” som jag sedan utgår från för att fiska och köra någon topptur. Jag är öppen för förslag.

Helst något som inte ligger typ 50 mil från min utgångspunkt då det handlar om en så pass kort utflykt.

Lägger återigen mitt förtroende i er händer, det har gått så bra vid samtliga tillfällen tidigare.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Muddus är ett bra förslag, instämmer. Men närmaste fjällen är väl Ammarnäs? Ställ bilen vid Stor-Tjulträsket och gå upp på Ammarfjället! Kan du åka lite längre så har du ju Arjeplogfjällen också. Ställ bilen vid campingen söder om Vuoggatjålme och gå västerut, kanske till Laisstugan?

Muddus är ett bra förslag, instämmer. Men närmaste fjällen är väl Ammarnäs? Ställ bilen vid Stor-Tjulträsket och gå upp på Ammarfjället! Kan du åka lite längre så har du ju Arjeplogfjällen också. Ställ bilen vid campingen söder om Vuoggatjålme och gå västerut, kanske till Laisstugan?

Förrförra året stannade jag vid Vuoggatjålme och gick en ganska fin led som började vid Merkenes, utmed Syväjärvi och sedan tillbaka. Utmed Laisstugan har jag dock inte varit, ska ta och kika på det! Tack!

Norsjö till Muddus tar 3h 10 minuter med bil.

46 km leden runt, du får gå urskog och stångad myr. Fin tur på 2, 3 eller 4 nätter beroende på takt.

Många går Skadje till Fallet över dan, så fort man kommer förbi det så blir det väldigt folktomt.

Karta: https://www.sverigesnationalparker....ga/muddus-muttos-nationalpark-karta-liten.jpg

Jag har aldrig egentligen vandrat i skogsmark speciellt mycket, bara ett par kortare turer här runt om Norsjö och Skellefteå med 1-2 övernattningar. Som inlandsbo känner jag dock att fjällmassiv lockar mer nästan, men tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips