Tips på tält för 2 m. lång

Hej!
Jag är själv 2 meter lång och ställde ungefär samma fråga här för 7½ år sedan:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=9560

Som du ser i resultatet blev det ett Keron 2-tält. Principen där är samma som Kaitum-tältet med raka innerväggar. Enda skillnaden tror jag är att Kaitum är lite enklare duk etc. Jag är efter 6 års användning bara nöjd med tältet. JAg har aldrig haft några som helt problem med att ligga på mage, rygg eller något annat utan att få plats eller behöva tänka på att jag går i nederdelen med fötterna. Jag har använt det på sommarvandringar i fjällen, paddelturer, midsommarfirande, vinterturer etc etc. Jag kan bara rekommendera den tältmodellen för oss som är lite över medellängd.

//Martin

Senast ändrad:
Tror oxå på att HB Kaitum eller Keron passar oss lite över medelängd! Keron har lite kraftigare duk stänger å är lite tystare i stark blåst! Men vid vandring är nog Kaitum bättre pga lägre vikt!

/Janne

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kaitum...

Jag är "bara" ca 190cm och jagade ett bra tält där man fick plats i och inte gav en alltför instängd känsla! Använde först ett Jack Wolfskin, "Tundra" tror jag det hette...fördelen med det var att den modellen har raka innerväggar ca 20-30cmsedan börjar hänget!

Men det vägde för mycket!

Sedan blev det ett HB Kaitum, lite lättare än ett Keron men dom lodräta väggarna gör underverk :)! Utrymmet räcker gott o väl för att riktigt sträcka ut sig(även om man är 20cm +)..och när man väl ska sova så drar man oftast ihop sig så...nema problema på den fronten!

Och annars så går det utmärkt att öppna dragkegjan o sticka ut fötterna i ena absiden :)!

Att knä in o ut kan vara lite av ett aber, men å andra sidan så är det inte en gång i timmen precis. Annars finns ju GT som alternativ.

Helsport har oxå ett "kaitumliknande" tält..desvärre inget i rött :)!

//A

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips