Tips på skidturer.

Ska ha lite tyskar här på besök efter nyår. Tips på längre skidturer (tält) mottages gladeligen. Gärna blandad terräng, inte bara fjäll. Vi hade tänkt oss en 5-7 dagar. Funderar på kungsleden men det är ju lite tråkigt kanske.

När? Utrustning? Skidvana?

Stugtur skulle jag föredra då man klarar sig med mindre packning.

Skall ni tälta kan ni ta er an Sarek men vänta till i april då både före och dagsljus samt väder är fördelaktigare.

Med toppbestigningsambitioner kan basläger vara attraktivt. Kebnekaisefjällen har otaliga möjligheter.

Tidigare på året kan Jämtland Härjedalen Helags Sylarna m fl etc vara bättre än Lappland.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: När? Utrustning? Skidvana?

thureb; sa:
Stugtur skulle jag föredra då man klarar sig med mindre packning.

Tidigare på året kan Jämtland Härjedalen Helags Sylarna m fl etc vara bättre än Lappland.

Thure

Jo, men nu ville ju vi ta tält... Vi har gjort långa turer med tält förut så det är inget problem. Vi kommer nog bespara oss toppbestigningar.

Det var väl jämtland/härjedalen som jag ville, men jag har aldrig varit där, så lite konkreta tips skulle uppskattas.

Abiskoområdet har oftast ganska lite snö på kalfjället så tidigt på säsongen och inte mkt dagsljus.

I mitt album finns bild från strax söder om Torneträsk under mellandagarna förra året.
Observera att det är mitt på dagen...

/M

granbom; sa:
Abiskoområdet har oftast ganska lite snö på kalfjället så tidigt på säsongen och inte mkt dagsljus.

I mitt album finns bild från strax söder om Torneträsk under mellandagarna förra året.
Observera att det är mitt på dagen...

/M

Jo precis, det är ju inget dagsljus den 1:a januari i abisko, så vi vill hellre sikta på något längre söderut.

Åk till Sösjöfjällen

Hej, Vill du ha blandad terräng är Sösjö och Oldfjällen ett bra val. Vid Luletjarve och i Svenskådalen finns helt underbar urskog. Fjällen är inte så höga men har karaktär. Det finns nästan inga markerade leder i området så man får verkligen vildmarkskänsla där. Har själv gjort några av mina bästa turer i området.

Hälsningar, Bosse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips