Tips på ryggsäckar med mjuka axelband

Jag ska köpa ny ryggsäck och behöver tips på ryggsäckar med mjuka axelband.
Den lokala butiken gav tyvärr ingen bra service när jag var in för att prova och utbudet var inte så stort så jag kommer nog att måsta beställa via webshop.

Jag har smala axlar och har problem med att banden ofta är för hårda och breda och trycker på axelns ytterkant.
Jag provade två modeller från Ospray som kändes ok. Kestrel och en annan modell som jag tyvärr inte kommer ihåg. Dock kändes det som att de var för långa i ryggen. Jag har ganska kort rygg (40 cm) så jag gissar att det är en damryggsäck jag bör titta på.

Det är i första hand en mindre ryggsäck jag är ute efter, för dagsturer och stugturer på några dagar. Den jag provade var på 38 L och jag tänker att det borde vara en lämplig storlek.
 
Jag har inga aktuella säckar att föreslå, utbudet ändars hela tiden men man skall inte bara bära med axlarna utan även med höfterna, samt kunna variera läget på belastningen på axlarna. kolla det på säckarna du tittar på, och inget slår att pröva säcken innan köp, men med distansköpslagen så kan man ju ångra sig och returnera i värsta fall om det blir helt fel med en oprövad vara.

1) Viktigt också att höftbältet sitter bra och att det är ett "avbärarbälte" som är polstrat så att du kan fördela vikten på höfterna och avlasta axlarna som omväxling. Så ta inte en så liten säck att du bara får en rem runt höften.

2) Det finns ju också modeller som inte bara har bra polstring av axelremmarna utan också "figur" på dom så att de formas bättre.

3) En bra bröstrem mellan axelremmarna gör också att man kan justera och flytta runt belastningen på axlarna för omväxling. Samt att kunna justera axelremmens fäste mot säcken i överkant.
 
Gällande distansköp kan jag passa på att lägga till lite eftersom jag jobbar med det.

Lagen ändrades förra året och är nu mera generös. Tidigare fick du endast undersöka varan i likhet med vad man skulle kunna göra i en butik.

Numera får du gå längre i din undersökning så länge produkten inte tar skada. Skulle skador uppstå är du enbart ersättningsskyldig för den värdeminskning som uppstår på produkten (tidigare gick din ångerrätt förlorad). Enkelt uttryckt, klipper du av en utbytbar rem på ryggsäcken måste betala för en ny rem.

Med värdeminskning räknas dock inte att du bryter förpackningar eller annat som är nödvändigt för att undersöka produkten även om det tar ner värdet (undantag finns för CD skivor och hygienartiklar etc.). Blir det slitage som inte kan repareras på varan gissar jag att säljaren kommer kräva dig på mellanskillnaden på nypriset och det priset säljaren nu kan ta för produkten (här saknas praxis eftersom lagen är så ny, olika säljare gör sin egen tolkning).

Köper du över internet måste du själv stå för returfrakten om säljaren informerar om detta (missar butiken detta, ska det vara gratis)

En annan ändring är att lagen även omfattar försäljning utanför butikslokal på tillfälliga platser, exempelvis en mässa eller tillfällig marknadsplats.

Lycka till!

/G
 
Stoppade mjuka axelremmar är standard, men i 30-40 l intervallet är inte höftbälte standard på alla.
Det viktigaste är att säcken sitter väl på dig med last i. Bara du kan därför finna din säck.
Försök finna en ren säck med höftbälte.

Får du plats med din utrustning inklusive matpaket i din föreslagna säckstorlek? En låda invändigt rutad i decimeterrutor ger dig snabbt din utrustnings volymbehov. Matpaketet brukar fylla mer än de flesta även tror.

go tur
 
Tack för era svar! Jag ska ta en sväng till i butikerna i stan och se om jag får tag i någon som kan hjälpa mig bättre än förra gången.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
tsebring Veckotur - Tips på ryggsäck anpassad för kvinnor? Transportera 0
Whovally Tips på ryggsäck Transportera 2
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
onnors Behöver tips på ryggor (90L+) för långa och klövjeväska Transportera 18
falken85 Tips på ryggsäck 45-55l Transportera 6
mike79 Vill ha tips på ny ryggsäck Transportera 2
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
martinsit Tips på 70-80 liters ryggsäck Transportera 8
anton.w Tips på en bra 80-literssäck? Transportera 4
Nordstjärnan Behöver tips på ryggsäck. Transportera 8
brigas tips på ryggsäck för liten person Transportera 2
ArneJ Tips på bra ryggsäck Transportera 1
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
mackan Tips på liten ryggsäck Transportera 0
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Polar300 Alaska-tips... Transportera 3
Onesport Inställning av ryggsäck - samlade tips Transportera 4
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
Zorozv Ryggsäck - tips & råd sökes Transportera 14
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
daniel81 Söker tips ang ryggsäck Transportera 18
mile0003 Presentkort, ryggsäck och tips... plx Transportera 4
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
shadowfire Ryggsäck för sommarvandring - tips? Transportera 26
Hilber Skrinda, låg med stora hjul, tips? Transportera 13
Zewz Tips från väderbitna sökes... Transportera 14
josea_84 Tips ang ryggsack ca 100 l Transportera 1
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
Maskinen Tips - alpinist/klättersäck Transportera 2
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
xtrom Tips om McKinley Arctic 85 Transportera 0
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
fredrikp Ryggsäck runt 90 l - Tips Transportera 0
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
tips om bergans alpinist ll ??? Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...