Tips på ryggsäck

Jag funderar på att inhandla en ryggsäck och skulle vilja ha ett tips på en vättig säck. Jag är 192cm och är ingen "fjällräv", jag kommer nog att använda den max 5-10 gånger/år och jag tror jag vill ha en 75-100L säck, då barna ska följa med ibland.
Budgett c:a 2000:- Är det nån som har nåt bra tipps, så är ni mer välkomna tipsa mej.

Tack på förhand.
/Nicke

Mitt förslag är Berghaus Crusader, utvecklingen av Vulcan och Atlas som är två gamla slitvargar.

Säcken är på 90 liter och har två sidfickor om 10 liter vardera, sammanlagt 110 liter. Hela paketet väger 2,95kg. Utan sidfickor 2,45kg. En säck du kommer ha nytta av minst 20 år framöver.

Den finns inte i Sverige än utan du köper den från UK. Med porto landar priset strax under 2000kr. Vill du pröva den innan så leta efter Berghaus Vulcan i butik, de har samma storlekar och i stort sett samma bärsystem, Crusader är bara lite mer utvecklad. Du borde ha en storlek 4.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Tack för tipset. Jag har tittat på en Vulcan, men tänkte i mitt stilla sinne att jag skulle ha en mer civil rygga, men den nya Crusader ser ju inte så dum ut och priset var ju inget att snacka om och speciellt inte om man tittar vad en Vulcan kostar i Sverige :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips