tips på ryggsäck för liten person

Ge mej tips på riktigt bra ryggsäckar för lite tyngre bördor (20-25kg) när man som jag är 160cm lång, i o f har jag nog lång rygg.
Har en Haglöfs Shosho 60liter,men den är i minsta laget om jag ska gå lite längre,och definitivt när jag går själv och har all utrustning,det blir alltid att packa utanpå säcken från början.
Är definitivt ingen snålpackare när det gäller mat.
Har ej provat några men Lundhags säckar ser fina ut samt Klättermusen Mjölner i något mindre storlek.
Är ej främmande för ramsäckar heller.

Klättermusen, Norröna.

Deras Mjölnersäckar sitter bra även på kortare bärare eftersom toppstramarna kan flyttas ner. De är mycket lätta i förhållande till volymen. Jag har rescenserat modellen från år 2000 här på utsidan. KM har i nyare versioner av Mjölner bl a ändrat den tidigare halvkatastrofala infästningen av ryggplattan och verkar också ha förstärkt höftbältets infästning i säcken. Höftbältet är f ö väldigt bra, i klass med Synkron II från Norröna. Jag skulle tro att Mjölnern kan vara ett bra köp, om man accepterar rullöppning.

Om Norrönas synkronsystem passar din rygg (pröva i affär) skulle kanske någon modell med Synkron II passa. Fördelen med dessa säckar ligger främst i att bärbältet vilar kring höfterna och tar upp vikten på ett naturligt sätt, även om man inte drar åt bältet så hårt. Vikt något tyngre än KM men acceptabelt lätta. Tyvärr kan inte toppstramrna flyttas, så man måste prova noggrannare i affären.

Mvh,

J

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
ryggsäck för korta

känner igen ditt problem. har själv nyss bytt ut min shosho 6000 mot en ramsäck. tyckte också det var jobbigt att måsta ha allting utanpå säcken. Har nu hittat drömsäcken för mig. Köpte mig en norröna Beito som passade mycket bra, är kort jag med (1.66 cm)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips