Tips på rutt i bd10 önskas.

Jag sitter och drömmer mig bort som vanligt och funderar inför närsta sommar hur man på bästa sätt tar sig akka-sjöfallstugan-tuottar-akka (alternativt börja och sluta vid vietas istället).

Någon som har några tips på lämpligaste vägarna genom sarek och södra delen av storasjöfallets NP?
Är padjelantaleden trevligaste vägen genom padje eller finns det nån annan trevlig väg?
Var kan man bunkra på igen omman inte väll bära med sig all mat från start (och kan man få sin egen mat skickad dit)?

För närvarande har jag inte lagt mig till med någon tidsbegränsning och planerar att tälta som man kanske kan förstå av ruttens dragning genom sarek.

Jag tror att den gamla Padje-vägen är trevligar än den nya vägen. Men jag har inte vandrat den.

Jag tror, att det finns en kiosk i Staloluoktastugorna. Samerna säljer fisk och pajer, åtminstone i Änonjälme, Kutjaure och Staloluokta. Men du kan inte bunkra deras mer än du kan omedelbart äta(?).

Ett förslag: Suorva P-Jertasuoloj-Siehkokjavrre-Oarjep Atek-sjö 1074-mellan Tjärok och Tjevratjåhkkå, sedan mellan Tjevravarasj 1246 och 1274-Oarjep Tjevrajavre-Sareklåpptå-(Nordtoppen?)-(*)-Vardojavre- (Akka?)-Kisuristugan-Padjelantaleden (ny eller gammal)-(*=eller: Niakvagge-Sierggavagge-Loadasjvagge)-Låddejåkkastugan-Pårka-(Mahttoaivve)-Arasluokta-(Alatjåhkkå?)-Staloluokta-(Kierkevare?)-Tuottar-Alkavare kapell-Nasavagge-Kuopervagge-Skarjabro-(*)-Ruotesvagge-Niakvagge-Sareklåpptå (*= eller: Rapadalen-Pielavalta-Bierikjavri-Vuonjesvarasj-(Vuonjestjåhkkå))-Suorva

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du antyder inget om fjällvana eller intresse. Dalkrypare eller? Vill man få känna på såväl Padjelanta som Sarek är ett alternativ att starta i Ritsem med båtresa och på några dagar följa någon av stigarna ner till Arasluokta. (Denna sträcka har jag inte gått.) Där skulle jag svänga mot SO och sedan följa norra sidan av Alajavrre in mot Sarek. Vilken/vilka dalgångar du sedan följer beror på hur lång tid du kan tänka dig vara ute. Den kortaste (lättaste?) vägen är givetvis genom Alggavagge och sedan tillbaka norrut via Ruohtesvagge.
Ett något längre alternativ är att följa Sarvesvagge fram till Niejdariehpvagge och där snedda upp till Alggavagge.
Ett tredje alternativ (och garanterat det mest intressanta) är att välja vägen ner i Njoatsosvagges övre delar. Klättra sedan uppför fjället mot NO mellan Tjågnåristjåhkkå och Tsähkkok fram till Jiegnavagge där du svänger mot SO förbi Svenonius glaciär och ut på Luohttolahko. Fortsätt ner genom Noajddevagge ner i Sarvesvagge där du svänger västerut. Sedan upp genom Niejdariehpvagge och vidare enligt tidigare beskrivning. Tid för denna vandring? 11-14 dagar beroende på väder samt om du vill lägga in någon topptur

Delar av denna sträcka kan du läsa om - och se bilder ifrån - i denna artikel:

.http://www.utsidan.se/cldoc/1023.htm

HåkanF

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips