Tips på rundtur Abisko

Hej!

Håller på att planera sommaren fjälltur och i år ser utgångläget ut som följande:

Tåg t/r Sthlm-Abisko. Upp med nattåget sön och ned med nattåget fredag. Så typ 4,5 vandringsdagar. Vandrar med tält.

Har ni några bra tips på rundturer att ta. Fjällvanan är relativt god och konditionen med. Har gått från Abisko tidigare men då har vi avslutat i Nikka båda gångerna (fast olika vägar dit). Uppskattar kalfjäll och berg men känner att alldeles för luftigt och brant (typ delar av Trepassleden) kanske blir överkurs.


Tacksam för tips!
 

avslutad210712

Gäst
Finns en del olika alternativ men personligen anser jag att Kårsavagge bör ingå. Åtminstone övre delarna.

Svårt att ge råd egentligen eftersom man inte vet hur kondition och headbanging-viljan är.

När jag 2003 återupptog fjällvandrandet gjorde vi en tur som jag idag inte ens förstår hur man kan lyckas med. Ungefär som de som nu är i den ålder som jag var då kan rekommendera.

Och inser att min kondition var "något" bättre då *L*
 
Jag har skrivit 3 artiklar om vandringar i detta område. Du hittar dem på min sida här på Utsidan. Där får du en hel del tips.
/HåkanF
 
Jag har gått i området två gånger med tält. Första gången Abisko - Abiskojaure - halvvägsstopp - Unna Allakas - Alesjaure - Abisko (blev lite långt sista dagen).

Andra gången (inte riktigt samma område från start, men slutet) Nikkaluokta - Vistasdalen - Unna Reidasvagge - Nallo och ner till Vistasstugorna - Alesjarue - Tältlägret - Abisko.

Personligen är jag inget fan av sträckan från Abisko till Abiskojaure, men det har nog att göra med att jag gått den tre gånger, varav två väldigt trött och lång dag (och den ena av dem gångerna var jag ganska sjuk). Men rent objektivt är den nog trevlig, men känns lite som en transportsträcka.

Men jag älskar Unna Allakas. Jättefint. Jättetrevligt. Intressant historia (var en av fjällstugorna som användes som utgångspunkt för motståndet mot Nazityskland under andra världskriget). Ligger ensligt. Har en trevlig bastu.

Skulle jag gå i området idag skulle jag vilja besöka Kårsavagge och Låktatjokko.

Oavsett så ångrar man aldrig en vandring, och du kommer nog ha det trevligt i området!
 
Tack för bra svar! Jag tar de till mig och ska fundera några varv. Återkommer med rapport om hur och var det gick sedan.
 
Vad tror ni om att ta sig från Abisko genom Lapporten vidare västerut i Alisvagge. Därefter antingen upp i Siellavagge vidare till Ballinvagge och sen Abisko.
Alternativt Alisvagge västerut mot Abiskojaure sen till Abisko. Är iofs inget fan av sträckan Abisko-Abiskojaure heller, men är osäker på stigning och svårighetsgrad på Alisvagge-Siellavagge-Ballinvagge. Tänkte att man kan bestämma sig på plats.
Eller vore det bättre att börja från andra hållet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Kristi_Brud Tips på rundtur vid Saltoluokta Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...