Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka)

Hej!

Sommaren 2016 ska jag ta med min far på en paddlingstur någonstans i Sverige. Helst inte längre norrut än Östersund då vi bor i Linköpingsområdet. Vi kommer paddla i varsin packraft och kommer vara ute i ungefär någon veckas tid. Vi är alltså inte i behov av någon kanotuthyrare utan har våra kajaker i ryggsäcken och kan vandra lite om det behövs.

Vi eftersöker paddling som är vacker, inte för avancerad och där det finns möjlighet att få en och annan fisk på kroken. Det ska helst inte vara folk precis överallt heller, hela syftet med turen är att komma bort från stress och civilisation.

Någon?

St Anna och Gryt?

Jag vet inte riktigt hur sjödugliga era farkoster är men det är ju fint i St Anna och Gryts skärgård. Helt ensamma lär ni dock inte vara. Rätt mycket kobbar och skär så det är ju rätt bra för nybörjare då det inte behöver bli några stora överfarter.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Läckö

Hej,
Kållandsö runt. Alla dagar i veckan.
Grymt bra om man vill ha skyddat. Medsols, för sista etappen är lite mer öppen. Nästan inga båtar eller kajaker. Lite stenigt för tältplatser är väl enda minuset.

Tror det finns uthyrning i närheten.

Dold pärla som konstigt nog inte fler hittat.
//D

Ska kolla upp Kollandsö. Gryt blir det inte för där har jag min båt så det är lite för mycket på hemmaplan för min del.

Både jag och farsgubben föredrar små mysiga sjöar samt åar framför stora vatten som Vänern eller kusten. Kanske skulle skrivit det från början.

Angånde sjödugligheten så är det Alpacka rafts vi har, med spraydecks så dom ska ju klara av forsar och såna otäckheter. Men varken jag eller farsan har ju paddlat mycket förut så varken hav eller forsar är intressant!

Blekinge

Skulle vilja tipsa om åarna i Blekinge med bra fiske.
Ronnebyån går från smålandsgränsen nedtill karlsnäsgården.
Där finns rastplatser med lagom avstånd och inte mycket folk udda vildmark och vettigt fiske.
Www.karlsnasgarden.se har info och kartor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips