Tips på "otroligt" varma vantar önskas

Jag har testat alla varianter då jag har extremt kalla händer. Vad som fungerat är M90 och ev gamla vita skinnhandskar/stickad innervante. Dom helt i skinn är dock stela men M90 smidiga att hantera stavar och skoterkörning.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hestra Army Leather Expedition

Jag måste faktiskt föreslå ett par handskar som kostar 1200kr.
Hestra Army Leather Expedition Mitt

Det är egentligen två handskar i en.
Ytterst en stor varm handske med syntetfoder, gjord i läder och softshell material, inget membran. Fleece på insidan.
Innervante i primaloft, trefinger modell.

Vid behov kan man byta trefingervanten mot en fingervante eller liknande.
Håller med, Hestra Army Leather Expedition tumvante, med innervante i tunn merinoull, bästa handske jag haft

Kombon m90 vantar och Lovika, innerst jag har er ett par thinnies femfingers på handen och har aldrig frysit om händerna. Vid svalare än -20 brukar jag handledsvärmare även liksom knävärmare, de senare bägge stickade.

Den äldre M90 med gröna skaft och getskinn ytterst, den är väldigt smidig och lätt, så smidig att den funkar med kameran också om man bär den direkt på handen eller har handskar under. De är också väldigt rymliga och passar att bära flera lager under.

Foderna som följde med var kalla och byttes mot hemstickade lovikka, senare mot Hestras motsvarighet. Använder också muddar när det är riktigt kallt, och har alltid minst ett ombyte av de tunna fingervantarna med. Och ett par vanliga handskar för skidåkning mm.

Handskarna går lätt att anpassa genom att sy om skaften, det är ngn slags tätvävd bomullsblandning i styvt utförande.

//J

Gör dessa skäl för sitt engelska namnn borde de vara varma som en ugn. Finns nog visst fog då det är tre lager varav ett dunfordrat men håll i hatten när du läser prislappen
Brädåkare vill ju gärna ha tåliga, varma och täta vantar som tål mycket snökontakt.
Har inte provat själv, bara läst reklamen.

/Patrik

Citat:.....Jag har ett par Hestra som tyvärr tappat loftet (de är tretton år gamla…saknar urtagbar innervante) och behöver ersättas. Kruxet är att jag helst vill kunna dra jackan över vantarna, inte vantarna över jackärmarna.....slut citat.
Har du kollat de här: /www.hestragloves.se/ws-wool-terry-mitt. Har ingen erfarenhet av dem men de ser ju bra ut om du vill ha dem inuti jackärmarna.

Kruxet är att jag helst vill kunna dra jackan över vantarna, inte vantarna över jackärmarna. Det beror på en mycket omtyckt tjock jacka där det lätt blir ”knöligt” om vantarna är ytterst… Har testat m90 och upplever de stela och klumpiga. Innervanten får gärna kunna tas ur för snabbare torkning. Pris är sekundärt, färg närapå oviktigt.

Hej och tack för alla tips! M90 har jag ett par (grönt hållbart tyg, har provat de mer mer skinn (äldre?) också) med tätstickade vantar i. De passar mig som sagt inte. Och det där med mudd/krage är så pass grundläggande att jag kan leta lite längre för att inte behöva sitta och modifiera på egen hand. Extreme mitt kanske är bra nog för att få en skräddare/skomakare att justera men det känns onödigt på något sätt… Ska kika lite på de andra tipsen också. Tack för hjälpen! Fler tips?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips