Tips på leder till sommaren, ca. 1vecka

Hej alla,
Jag letar efter en led för sommartur i svenska eller norska fjällen, med en kompis. Det är inte vår första fjällvandring, och vi är sugna på lite berg som går att bestiga utan utrustning.
Jag har tidigare gått Hemavan-Ammarnäs och abisko kebnekaise, så dessa två är avklarade.
Tiden är cirka en vecka, kanske något längre. Vi har tält så behöver inte ta hänsyn till stugor.
Funderar på Padjelanta, men den känns relativt platt?
Tack för hjälpen!

Padjelanta är rätt val. Gå via Pieskehaure så finns toppar på Sulitelma och Jiegnaffo inom räckhåll. Liksom Akka / Gisuris / Nijak i andra änden. Ni kan också starta i Norge, från Sulitelma By, då blir det ungefär en vecka även med en topptur.

Senast ändrad:
Padjelanta är rätt val. Gå via Pieskehaure så finns toppar på Sulitelma och Jiegnaffo inom räckhåll. Liksom Akka / Gisuris / Nijak i andra änden. Ni kan också starta i Norge, från Sulitelma By, då blir det ungefär en vecka även med en topptur.
Ah okej! Hur är terrängen? Finns där en skog längs vägen? Det brukar vara trevligt tycker jag. Känns bara som Padjelanta är väldigt platt och enformig , men jag kan ha fel! Har hört det ska vara fint också :)

Skog är nog mest bara att glömma - det finns i början av Padjelantaleden närmast Kvikkjokk, men där är inte mycket att se utom mygg. Inget jag uppskattar särskilt - vill då bara ut ur skogen ASAP och upp på fjället. Padjelanta är förstås inte lika alpint som Abisko-Keb. Lätt att gå på leden men knappast platt heller. Också mycket vackert, t ex med utsikten över de stora sjöarna. Rekommenderar avstickaren Vaimok-Pieskehaure-Staloluokta där du kommer i närkontakt med bland annat Sulitelma.

Utgå från Vålådalen kanske? Jämtlandsfjällen då.

Lätt att knata upp på Stora Härjångsstöten, 1626 möh. Fin utsikt.

Aktuellt

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 8 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.
Ah okej! Hur är terrängen? Finns där en skog längs vägen? Det brukar vara trevligt tycker jag. Känns bara som Padjelanta är väldigt platt och enformig , men jag kan ha fel! Har hört det ska vara fint också :)
Hur man upplever Padjelanta är högst personligt, men jag tycker det var en mycket trevlig upplevelse att vandra där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips