Tips på lätta karbiner med bra kvalitet?

Köpte en lös meshficka till min vandringsryggsäck. Det följde med fyra karbinhakar att fästa den med på ryggsäcken. En av dessa gick omedelbart sönder, de är alltså skräp och får inte följa med på vandringen. Behöver alltså nya karbiner för att fästa meshfickan. Jag har sökt lite, men för mig är det väldigt svårt att veta vad de går för. De behöver ju inte klara någon stor belastning, jag ska bara ha lätta prylar i meshfickan typ fuktig resehandduk. (Så det verkar onödigt att köpa typ dyra klätterkarbiner som tål 22 kN.) Men de måste ju tåla att man öppnar och stänger dem. Dessutom ska de förstås helst inte väga så mycket. Är det någon som har ett tips?
Eller om det finns något annat än karbiner att fästa med, något som jag inte tänkt på?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
De flesta hemmafixarbutikerna har små-karbiner som tål begränsad belastning, te x dessa som jag använt för småsaker, kostar inte så mycket heller och kvalite som jag förväntat, dvs inte top men helt OK. Är de kanske för tunga för din smak?:

Med hestras lite dyrare handskar har det ibland följt med en liten karbin (för att hänga på tork tror jag), har du själv eller någon vän som har dito och inte använder den till handskarna?

/Patrik

De flesta hemmafixarbutikerna har små-karbiner som tål begränsad belastning, te x dessa som jag använt för småsaker, kostar inte så mycket heller och kvalite som jag förväntat, dvs inte top men helt OK. Är de kanske för tunga för din smak?:

Jag tycker det är så svårt att veta vad såna karbiner går för. De kan vara bra, men de kan också vara skräp som går sönder första dagen på en lång fjällvandring, och det är det jag vill undvika.

Ett par av tipsen jag har fått här har varit på utrustningskarbiner från tillverkare som också gör karbiner för klättring. Jag tänker att det är större chans att de är bra då. Företag som Kong och Black Diamond vill nog inte förknippas med karbinbrott i onödan, inte ens på karbiner märkta "Not för climbing".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips