Tips på lätt vandring för skadad?

Re: Prova Vasaloppsleden.

phorsell; sa:
Prova att gå på Vasaloppsleden. Den är väldigt lättgången om man skippar första biten. Lite annorlunda med 5 meter bred "stig" bitvis. Finns väldigt fina övernattningsstugor med ca en mils mellanrum om man föredrar att ligga inne.

Jag visste inte att Vasaloppet gick i fjällmiljö.

Re: Re: Prova Vasaloppsleden.

crazy; sa:
phorsell; sa:
Prova att gå på Vasaloppsleden. Den är väldigt lättgången om man skippar första biten. Lite annorlunda med 5 meter bred "stig" bitvis. Finns väldigt fina övernattningsstugor med ca en mils mellanrum om man föredrar att ligga inne.

Jag visste inte att Vasaloppet gick i fjällmiljö.

Hade ingen aning om att det var tvunget att vara fjällmiljö. Då får du leta vidare för det kravet uppfyller inte Vasaloppsleden.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vindelfjällen. Sträckan Hemavan-Ammarnäs är lättvandrad. I Hemavan kan du t.o.m. ta liften upp på fjället med ryggan;-) Sen är det rätt platt genom Syterskalet, som nog slår Lapporten, innan det blir lite nerför förbi Syterstugan och ner mot Ammarnäs.

Känns det för tamt kan du lämna leden vid Tärnsjön och gå stig norrut bort mot Dalavardo vid Vindelälven. Innan Dalavardo kan man vika österut genom Skebleskalet. Gäller här att hålla ut från videt, samma sak efter Skeble så inte Marsivagge fångar in dig. Inte några nivåskillnader att tala om. Nerförslöpa mot Vindelälven, men inte några branta partier. Ammarnäs är en trevlig ort att avsluta vid. Hemavan är mer genomfartsort.

Raskesven

Tycker det verkar klart osmart att vandra med en skadad fot men du bestämmer själv - jag rekommenderar Jämtlandsfjällen, där kan du lägga en hyggligt lättvandrad rutt.

ufo969; sa:
Tycker det verkar klart osmart att vandra med en skadad fot men du bestämmer själv - jag rekommenderar Jämtlandsfjällen, där kan du lägga en hyggligt lättvandrad rutt.

Vad bra att jag får bestämma själv. :)

Jag har redan varit så många gånger i jämtlandsfjällen och vill se något nytt.

Re: Tarradalen

crazy; sa:
Har du några tips? Har länge varit sugen på Tarradalen och såg i en annan tråd att du verkar känna till området.

Jag funderar på att börja i kvikjokk, ta en sväng och gå tillbaka. Fiska lite och så. Vaimok kanske är lite långt. Det blir 4 mil tillbaka typ. Annars tycker jag om ödsliga platser.

Hej Michael.

Eftersom jag är en kalfjällsmänniska har jag egentligen inte så mycket att komma med när det gäller Tarradalen. För mig är det en transportsträcka, även om jag kan tycka att det är en av våra vackrare fjälldalar. Mycket vegetation, nästan tropisk. Mäktiga toppar, som höjer sig 1100-1200 m över dalbottnen. Fiske (mot fiskekort) är tillåtet längs leden. Inom 1 kilometers bredd på vardera sidan.

Vaimok är, som sagt, en pärla. Men kanske inte med skadad fot.

Jag tror däremot att du skulle trivas i trakterna kring Staloluokta. Fina marker, bra leder och lagom kuperat.

Mvh Bert

Re: Re: Tarradalen

nidob49; sa:
Jag tror däremot att du skulle trivas i trakterna kring Staloluokta. Fina marker, bra leder och lagom kuperat.

Mvh Bert

Det ligger ju mitt i hela smeten. Har ingen lust att flyga in. Eller tänker du på att gå förbi där eller?

Re: Re: Re: Tarradalen

crazy; sa:
Det ligger ju mitt i hela smeten. Har ingen lust att flyga in. Eller tänker du på att gå förbi där eller?

Ja, tyvärr (eller hur man nu skall uttrycka sig) så ligger Staloluokta mitt i smeten. Men vilken smet!!!

Flyg in är nog enda möjligheten, eller flyg ut. Annars blir det till att traska tillbaka till Kvikkjokk, eller vidare till Änonjalme (Ritsem).

Mvh Bert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips