Tips på lätt vandring för skadad?

Jag har en paj fot som jag dock kan gå hyvsatt på.

Vill ha tips på lättvandrade leder utan mycket sten sankmark och kraftiga nedförsbackar (inte jämtlandsfjälllen).

Lite skeptisk om det går att hitta.
 
Svår nöt

Hej!

Det där var ingen lätt uppgift - och trist för dig med en fot som inte riktigt vill.

Det enda som jag kommer att tänka på är Padjelantaleden, norra sträckningen från Staloluokta till Änonjalme (-Ritsem).

Leden är mestadels torr, men har förstås en del upp- och nedförslut. Dock inga brantare sluttningar, förutom första km efter Låddejåkkstugorna, om man går mot norr. Men uppför kanske är lättare än nerför, eller...?

Vad säger du om detta förslag?

Mvh Bert
 
Muddus

Jag kan tipsa dig om Muddus,hur platt som helst.Fina stigar/spänger hela vägen,stugor och kåtor med halvkorta avstånd (3-5 km har jag för mig) för övernattning om man inte hellre tältar.Hur det är vid ravinen vet jag inte riktigt,jag gick vid kanten och där var det stora sten-bumlingar att klättra över.Det finns nog en stig nånstans,annars kan du svänga av mot fallet innan (om du går medurs).Åker du dit för egen maskin kommer du ända fram till en parkering som är vid reservat-gränsen,med kommunal transport är det dock ca en mils väg-vandring från dammen.


peter
 
Re: Muddus

ping; sa:
Jag kan tipsa dig om Muddus,hur platt som helst.

Men så platt är det väl inte!?

Leden upp till Muddusfallet stiger ca 100 m på första kilometern. Och leden vid Måskokorso stiger 200 m på 1,5 första km.

Men sen blir det platt!

Stackarn skall ju troligen gå ner där också!

Etappen från parkeringen vid Skaite upp till första stugan vid Muddusfallet är 5 km. Skall man upp till Muddusluoppal (vilket man bör, tycker jag) så blir det ytterligare ca 8 km.

Muddusluoppal till stugan vid Tjårrehuorna är också en fin sträcka. 5km. Och därifrån via Måskokorso tillbaka till parkeringen är ca 16-17 km, varav sista biten rätt brant nerför.


Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2005-04-19 kl 16:48]
 
Skulle det vara fjäll?

Och hur långt har du tänkt dig?
Annars kanske Kinnekulleleden kan vara något för en kortare tur på 2 dagar? Inte helt platt, men fotvänligt....eller vasaloppsleden? Aj, nu får jag nog ägg på mig...*s*
chris
[Ändrat av Tranan 2005-04-20 kl 10:41]
 
Re: Re: Re: Re: Muddus

nidob49; sa:


????????????????

Mvh Bert [/QUOTE]

Jag behöver inte grusväg och klarar nog hyvsatt "tekniska partier" om de är korta. Lite uppförs och någon nedförs är inget problem tror jag.

Klarar man att gå med en stukning som är på bättringsvägen så klarar jag det också.
 
Re: Skulle det vara fjäll?

Tranan; sa:
Och hur långt har du tänkt dig?
Annars kanske Kinnekulleleden kan vara något för en kortare tur på 2 dagar? Inte helt platt, men fotvänligt....eller vasaloppsleden? Aj, nu får jag nog ägg på mig...*s*
chris
[Ändrat av Tranan 2005-04-20 kl 10:41]

Vet inte vad jag klarar. Skall testa lite längre partier senare i vår. Någon mil om dagen borde inte vara något problem i en vecka. Typ 5 - 10 mil.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Muddus

crazy; sa:
Jag behöver inte grusväg och klarar nog hyvsatt "tekniska partier" om de är korta. Lite uppförs och någon nedförs är inget problem tror jag.

Klarar man att gå med en stukning som är på bättringsvägen så klarar jag det också.

OK!

Då klarar du nog Muddus och Padjelanta. Svårt att veta när man inte vet hur din fot påverkar dig. Jag har ju inte träffat dig och är heller inte läkare.

Men ovanstående förslag är nog "hyfsat tekniska" och som du kan ha fina upplevelser av.

God tur.
Bert
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Muddus

nidob49; sa:
OK!

Då klarar du nog Muddus och Padjelanta. Svårt att veta när man inte vet hur din fot påverkar dig. Jag har ju inte träffat dig och är heller inte läkare.

Men ovanstående förslag är nog "hyfsat tekniska" och som du kan ha fina upplevelser av.

God tur.
Bert

Har du några tips? Har länge varit sugen på Tarradalen och såg i en annan tråd att du verkar känna till området.

Jag funderar på att börja i kvikjokk, ta en sväng och gå tillbaka. Fiska lite och så. Vaimok kanske är lite långt. Det blir 4 mil tillbaka typ. Annars tycker jag om ödsliga platser.
 
Prova Vasaloppsleden.

Prova att gå på Vasaloppsleden. Den är väldigt lättgången om man skippar första biten. Lite annorlunda med 5 meter bred "stig" bitvis. Finns väldigt fina övernattningsstugor med ca en mils mellanrum om man föredrar att ligga inne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...