Tips på kajaker

Nu har det gått så mycket pengar till kajakhyra att det är VÄLDIGT hög tid att köpa en egen havskajak. Men än har jag inte hittat mitt ideal. Att prova alla tänkbara är dock svårt att hinna med. Snälla du! Hjälp mig med tips!
Jag är kvinna, 72 kg 170 lång, rel. rutinerad. Jag vill ha: Stabil i hög sjö OCH lite bananform som gör den pigg att trixa med och svänga. God sekundär stabilitet. Ska gå att rolla, tar mycket packvolym, minst 5 m längd, väger lite, inget utrymme bakom sitsen (viktigt när man vill tömma den från annan kajak), fikalucka och god finish på detaljer som rodersystem och skädda. Antingen nyckelhål eller liten sittbrunn.Inte polyeten.

Existerar detta underverk?

Hälsningar

Rebecca

Min fru är 171 cm lång. Hon lånar gärna min Welhonpesä Pidaraq (finns hos Skärgårdsgumman på Utö), men favoriten är P & H Sirius. Även North Shore har fina kajeker som borde passa. Dessa har hon dock inte testat.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om det är viktigt att skottet sitter direkt bakom sitsen vet jag bara en (som iof sig nog uppfyller dina övriga krav också), och det är Foster Row kajakerna som nu tillverkas av Seaward kayaks. Annars kan jag lägga ett gott ord för North Shore som jag själv paddlar.

Båda dessa kajakmärken säljs hos http://www.orust-kajak.se

Trevlig Kajaksommar // Henrik

Kanske...

Jag har inte testat kajakerna ifråga men NDK:s (Nigel Dennis Kayaks) verkar kunna uppfylla det mesta inkl. ditt relativt knepiga (;)) krav på lätt tömning. Den enda återförsäljaren jag känner till i Sverige är Escape Kajakcenter i Göteborg. De ska ha en provpaddlingshelg kommande helg (26-27/4) där man kan provpaddla alla deras kajaker inkl. alla Romany- och Explorerkajaker i NDK:s sortiment.

Läs mer på:

http://www.escapekajakcenter.nu/

Hej Rebecca!
Det är inget lätt väl, innan jag köpte min kajak provade jag runt en helmassa kajaker och den jag föll för var x-factor - Paddling Perfection, byggd i Nya Zeeland. 540 cm lång, vikt 25 eller 22 kg, lastar 120 kg, 95+115 l lastvolym, marknadens bästa roder och rodersystem, mycket snabb, surfar väldigt bra, stabil. Den finns på http://www.svima.se - där man prova alla deras olika kajaker. ett tips - du måste sitta bra i den kajaken du väljer, själv hyrde jag min blivande kajak för en 4 dagars tur för att testa sittkomfort, känsla och packförmåga innan jag köpte den.

lycka till
rainmaker

Varför inte en point?

Jag paddlar en Point 65 K1R, alltså rundbottnad med roder. Den känns lite rank i början, men om du är rutinerad är det inget problem. Sekundärstabiliteten är bra, den är ganska lättrollad och den finns i nyare varianter med fikalucka. Skottet sitter visserligen inte helt bakom sitsen, det är kanske 15 cm bakom, men det upplever jag inte som något hinder för att tömma den. Jag får ut allt vatten förutom några liter som du troligen ändå aldrig får ut ur någon kajak.

Ett starkt argument för point är priset. En ny kajak med paddel och kapell för omkirng 10 000 kr, och då ändå med helt godkänd kvalitet och finish. Det nya rodret skall dessutom vara väldigt bra om jag förstått det rätt.

Kalle

VKV Lisa

Köp en VKV Lisa så blir du nöjd!
Det enda av dina krav hon inte uppfyller är fikaluckan.
Rollningsmöjligheterna för denna modell är ifrågasatta av experterna men det finns de som klarar det med Lisan, varför inte du?
Förövrigt är det en mycket vacker och tidlöst klassisk design. Den efterfrågade bananformen i språnget och köllinjen finns där för funktion och betraktelse, paddla, se och njut.
Manövermöjligheterna är mycket bra, hon reagerar på minsta RODERrörelse men är ändå kursstabil när du så vill.
Lastvikt 150kg. Längd 5,2m, Bredd 62cm, Sittbrunn 42x88cm.
En viktig men tydligen oftast förbisedd faktor vid ett köp av en kajak är tillgängligheten och möjligheten att få snabb service/reparation, reservdelar och direktkontakt med tillverkaren.
VKV är helt suveräna på detta, du kommer att bli helnöjd med deras totalkoncept av kajakägande.
Fatman

Re: Varför inte en point?

Kalle E; sa:
Jag paddlar en Point 65 K1R, alltså rundbottnad med roder. Den känns lite rank i början, men om du är rutinerad är det inget problem. Sekundärstabiliteten är bra, den är ganska lättrollad och den finns i nyare varianter med fikalucka. Skottet sitter visserligen inte helt bakom sitsen, det är kanske 15 cm bakom, men det upplever jag inte som något hinder för att tömma den. Jag får ut allt vatten förutom några liter som du troligen ändå aldrig får ut ur någon kajak.

Ett starkt argument för point är priset. En ny kajak med paddel och kapell för omkirng 10 000 kr, och då ändå med helt godkänd kvalitet och finish. Det nya rodret skall dessutom vara väldigt bra om jag förstått det rätt.

Kalle

Eller så köper man den i Estland - då kostar den 5 000 kr :)

Pointen känns som att köra buss

Tyvärr passar inte pointen och jag ihop. Sitsen är hemsk och kajaken är för hög och för vid för mig. Annars är det om inte annat prismässigt en bra första kajak tror jag. Tack för tipset.

Rebecca

Romany är ok utom skäddan...

Tack för ditt tips. Jag har paddlat en hel del Romany Explorer och Greenlander. Romanyn är inte dum utom lösningen för skeddan som är under all kritik och en allmän känsla av taskig finish. Vidare är sargkanten så vass att den nöter igenom neoprenkapell. Borde kanske kolla upp nyare modeller som ev. har löst dessa problem.

Hälsningar

Rebecca

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips