Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak

Hej alla kajakentusiaster!
Vi är ett par som tycker mycket om att paddla. Nu har vi bestämt oss för att utöka familjen med en hund och söker därför med ljus och lykta efter en lämplig hundras. Har ni tips i allmänhet? Utgår från att några av er också paddlar med hundar. Vilka raser har ni?
Vi söker en stabil, familjekär och aktiv hund som gärna vilja följa med oss på äventyr.

Tips mottages tacksamt!

Med VKVs Måsen eller Yoo-A-Kim kan man ha stora hundar. Vi har haft en samojed som inte vill bads och det upplever jag som en fördel då blir hunden kvar i kanoten. Samojeder är mkt trevliga vinter och friluftshundar
OI000751.JPG
FB_IMG_1601191489990.jpg
OI000751.JPG
OI000610.JPG
OI000771.JPG
IMG_0790.jpg
.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Cavalier King Charles gick ner i min VKV Anita,men det handlade om korta sträckor. Inte så bekvämt i längden att sitta mellan mina ben,men det gick ju några kilometer.

Jack Russel har ju ganska mycket jaktinstinkt så den kan nog lätt ge sig iväg men en Dansk-Svensk gårdshund tycker jag är ett mycket intressant förslag!

Tänk på att individvariationen kan vara större än variationen mellan olika raser. Försöka att få träffa bägge föräldrarna och se hur lugna de är -- även om det inte är någon garanti att valparna blir likadana.

Jag tror att du kan få de flesta hundar (mer eller mindre oavsett ras) att bli tillräckligt lugna för att sitta i en kanot. Det handlar i allra största utsträckning om uppfostran av hunden. Mina hundar kan vara helt stilla tillsammans med mig i timmar -- och de är aktiva jakthundar.

Nedanstående länk kan vara en börja på att hitta rätt hund. För mig finns andra frågor som är viktigare än om hunden kan sitta i en kanot -- för det bör de flesta kunna göra. År bara kanoten/kajaken stor nog går de flesta hundar i.
https://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/Nar-du-bestamt-dig/att-valja-hundras/

Fundera på storlek, aktivitetsbehov och vad ni vill göra med hunden. Med rätt uppfostran bör det gå att paddla med de allra flesta hundar.

Håller med Malmstroem men tror ändå det är svårt att paddla med en Golden Retriever, deras badsug är nog svårt att stoppa. Rätta mig gärna om jag har fel :)
Själv hade jag en Collie som jag både rott och paddlat kanadensare med för länge sedan.

Jaktinstinkten kan ju vara till nytta också, hade en Parson Rusell Terrier som dök i ifall den fick för sig att den skulle kunna fånga en fisk, han var väldigt nära en gång men fick aldrig upp någon. I övrigt gillade han inte vatten.

Håller med malmstroem. finns nog ingen ras som genetiskt eller på annat sätt är oförmögen lära sig att sitta i en båt.

alla mentalt och fysiskt friska hundar kan fungera bra att ha med på tur. viktigare är det att fundera på vad ni ska ha för aktiveringsnivå och typ för hunden till vardags. tänk också på vad rasen är avlad för och ha detta i avseende också och försök ta hänsyn till det dvs bli inte förvånade eller upprörda när en jakthundsras har starkt ett viltintresse, eller en draghundsras som ständigt drar osv. bästa är ju att välja en ras som inte har avlats map sådant ni inte vill göra med hunden (ex. alla former av jakt om det skulle vara så, draghundar, vallhundar framtagna för fårvallning osv). finns en kategori som heter sällskapshundar som har gott om raser för den som vill ha sällskap på tur och familjehund.

försök också i största möjliga mån välja en hund från friska föräldrar och en frisk familjebild som har så lite rädslor som möjligt, ex. skottfast. alla raser har sina problem, undersök vilka problem som finns i de raser som intresserar er. ha inte bråttom och var seriös så blir det nog bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips