Tips på glappbegränsare

Som diskuterats tidigare så sliter det mycket på Skatepjäxor om man går på asfalt eller grus.Vid dagens dryga två km långa promenad genom Gnesta hade t ex en av deltagarna i min grupp med sig löparskor för att inte slite på sin Skatepjäxa.

Finns en del andra pjäxmodeller med mera slitstark gummitsula.

Thure
Jag är rätt förvånad över att folk hänger upp sig på skatepjäxosulornas hållbarhet. Jag tror att det är svårt att slita ut ett par skatepjäxor på mindre än fem år även om man traskar runt ordentligt. Hur många år får de flesta nu för tiden ut ur andra typer av pjäxor? Sju? Ska man basera sitt pjäxval på något så futtigt som lite livslängd? För mig är det mycket viktigare att välja en pjäxa som passar ens behov på isen. Hellre fem bra år än sju halvbra.
 
Problemet är väl att det inte finns varken skor eller bindningar som är anpassade för långfärdsskridskor. Vi åker ju runt på grejer som gjorda för skidåkning.

Marknaden är kanske för liten, vad vet jag.

Kollade på banåkning, 10 000 meter på Eurosport igår, och deras pjäxor är låga som tusan, inget vriststöd för fem öre. Flex i vristen är snarare en förutsättning för att dom ska få ut ett maximalt skär.

Slitaget på ett par skatepjäxor är väl inget problem, däremot är dom otäckt hala och dom ska ju funka att klättra omkring med på hällar och slutttningar och, om det vill sig väl, kobbar och skär...

/Örjan
 
Hur många år får de flesta nu för tiden ut ur andra typer av pjäxor? Sju?

Jag förväntar mig nog minst 10 års livslängd på ett par pjäxor..... men jag tar inte med mig skoombyte för att slippa gå på grus med dem. Tycker inte det behövs.

Mitt första par pjäxor hade jag i 20 år - sedan tyckte jag de hade krympt (eller också kanske mina fötter hade blivit lite större?) så mycket att jag inte längre fick plats med särskilt mycket sockor i dem, vilket gjorde att jag alldeles för lätt frös om fötterna om det blev kallare än några få minusgrader.

Det andra paret hade jag bara i drygt ett år. Trivdes inte med dem, så det blev ett tredje par, det jag fortfarande har. Har haft det paret i 4 år nu och räknar med att ha det i ett antal år till.
 
Alfa

... Hafjell och liknande Skarvet (kraftiga turpjäxor) tycker jag har skatepjäxans egenskaper plus att de har den rätta sulan. Jag kör Alfa Hafjell sen tre år och har inga problem med halka eller styvhet/vekhet. Passform och fotvärmen i Goretexskalet är perfekt. Enda som störde mig i början var de syntetiska snörena som ständigt öppnade sig. Bytte till bomull.
 
... Hafjell och liknande Skarvet (kraftiga turpjäxor) tycker jag har skatepjäxans egenskaper plus att de har den rätta sulan. Jag kör Alfa Hafjell sen tre år och har inga problem med halka eller styvhet/vekhet. Passform och fotvärmen i Goretexskalet är perfekt. Enda som störde mig i början var de syntetiska snörena som ständigt öppnade sig. Bytte till bomull.

Ja men du kan skaffa skatepjäxan från vilket som helst intersport, hafjell är ganska svåra.
 
Pekka

Antar att du helt enkelt aldrg går långa promenader med dina skateskor på asfalt och liknande. Därav våra olika preferenser.

Thure
 
Ja men du kan skaffa skatepjäxan från vilket som helst intersport, hafjell är ganska svåra.
Visst är de svåra att få tag på, tillverkas inte längre!) men det gör dem inte sämre i kvalité. Jag råkar ha tillgång till ett 10-15-tal par om du eller någon annan är intresserad...
!! Blir jag utslängd nu när jag skriver så här??
 
Visst är de svåra att få tag på, tillverkas inte längre!) men det gör dem inte sämre i kvalité. Jag råkar ha tillgång till ett 10-15-tal par om du eller någon annan är intresserad...
!! Blir jag utslängd nu när jag skriver så här??

Jag är säkert på att racingpjäxa är bättre att åka, och det gäller mig.
 
Problemet är väl att det inte finns varken skor eller bindningar som är anpassade för långfärdsskridskor. Vi åker ju runt på grejer som gjorda för skidåkning.
En svensk sprintskidåkare tävlade minst en gång i världskuppen med äkta klappskridsko-skor och "bindningar". Att det skulle vara någon större skillnad på ideal utrusning för is- och snö-skate utrustning tvivlar jag på.

Kollade på banåkning, 10 000 meter på Eurosport igår, och deras pjäxor är låga som tusan, inget vriststöd för fem öre. Flex i vristen är snarare en förutsättning för att dom ska få ut ett maximalt skär.
/Örjan
Viss typer av tävlingsutrustning har väldigt lite att göra med oss som inte ägnat hela livet åt att anpassa oss.

En tävlingsmässig cykel som också är skön för den som åker 5h/dag * 15dagar/år?: (från http://www.bicycle.net/2008/fabian-cancellara-extends-contract-with-csc-saxo-bank-for-3-more-years)
corvos_cancellara_time_trial.jpg



Jag förväntar mig nog minst 10 års livslängd på ett par pjäxor
Vilka pjäxor? Du kommer inte att bli sugen på att pröva något nytt innan de är utslitna?


Alfa Hafjell och liknande Skarvet (kraftiga turpjäxor) tycker jag har skatepjäxans egenskaper plus att de har den rätta sulan.
På bilderna ser de inte alls ut att ha vriststöd i sidled och rejäl rörlighet framåt-bakåt. De saknar dessutom skatepjäxornas smala sulor nedtill så att man slipper att sulan tar i isen när man tar långa skär. Men de har säkert trevliga promenadsulor, om det är det som prioriteras.
 
En svensk sprintskidåkare tävlade minst en gång i världskuppen med äkta klappskridsko-skor och "bindningar". Att det skulle vara någon större skillnad på ideal utrusning för is- och snö-skate utrustning tvivlar jag på.

Viss typer av tävlingsutrustning har väldigt lite att göra med oss som inte ägnat hela livet åt att anpassa oss.

En tävlingsmässig cykel som också är skön för den som åker 5h/dag * 15dagar/år?: (från http://www.bicycle.net/2008/fabian-cancellara-extends-contract-with-csc-saxo-bank-for-3-more-years)
corvos_cancellara_time_trial.jpg



Vilka pjäxor? Du kommer inte att bli sugen på att pröva något nytt innan de är utslitna?


På bilderna ser de inte alls ut att ha vriststöd i sidled och rejäl rörlighet framåt-bakåt. De saknar dessutom skatepjäxornas smala sulor nedtill så att man slipper att sulan tar i isen när man tar långa skär. Men de har säkert trevliga promenadsulor, om det är det som prioriteras.


Ja, jo, men.

Det går inte att enkelt sidojustera skidbindningar vad jag vet?

Dessutom misstänker jag, utan att på något sätt hävda att jag är någon expert på området, att många lägger alldeles för mycket energi på att få till ett vriststöd i sället för en bra balans fot-skridsko och en teknik som inte frestar på vristen.

Och vad vore tränigs/fritidsutrustning idag utan den utveckling som sker i fronten på tävlingssidan?

Sen får man ju hasa omkring på isläggar av älgben iklädd vargskinn om man vill det.. :)
 
På bilderna ser de inte alls ut att ha vriststöd i sidled och rejäl rörlighet framåt-bakåt. De saknar dessutom skatepjäxornas smala sulor nedtill så att man slipper att sulan tar i isen när man tar långa skär. Men de har säkert trevliga promenadsulor, om det är det som prioriteras.

Ja, de har smala sulor nertill och vriststödet är flexibelt och definitivt anpassat för ledbandsmuskulatur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
johanniska Tips på bra grundutrustning Långfärdskridsko 28
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
rosengrenerik Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas Långfärdskridsko 11
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
Mistir Falun/Runn - tips mottages tacksamt! Långfärdskridsko 3
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
Linda_Roos Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana. Långfärdskridsko 2
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
nene REA tips Långfärdskridsko 0
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
mielo Tips om känga? Långfärdskridsko 11
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.