Tips på gaskök

Den första brännaren du länkar till (Trangia GB74) är avsedd att använda i Trangia köken, dvs inte fristående;).
Skall du laga mat och inte enbart värma vatten är Trangia T27 köket ihop med GB74 gas brännaren en mycket säker och svårslagen lösning som jag varmt rekommenderar (använder samma själv). Välj ex Trangia T27-3 ihop med GB74 brännaren (som du länkat till ovan) om du är en eller två personer (Trangia T25 som har större kastruller för upp till tre personer):
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Kök-&-mat/Stormkök-&-brännare/Stormkök-27-3/p/1009388_1_Style

Du får även spritbrännaren med till köket men den kan du lämna hemma. GB74 gasbrännaren passar i kastrullen vid transport.

Lagar du tre varma mål om dagen plus varm dryck kan du räkna med 3-4 dagar på en 230g tub, det dubbla på en 450g tub.
 
Tjena.
Ska du tillaga samtliga mål är det viktigt att du har ett kök som står stadigt, har nått form av vindskydd och är bränsleekonomiskt.

Ett trangia som smux nämner är ett beprövat kök som fungerar bra.

Ett annat prisvärt alternativ som nu kan köpas billigt nu på Addnature, är Primus Eta Power EF.
Det är ett gaskök som har värmeväxlare för låg förbrukning.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSETAPOWER

Passa på :)
 
Med Trangia T27 får du två kastruller vilket många gånger är ganska praktiskt och en stekpanna till ca samma vikt som Primus ETA Power EF;)
 
Med Trangia T27 får du två kastruller vilket många gånger är ganska praktiskt och en stekpanna till ca samma vikt som Primus ETA Power EF;)

Du har rätt smux.
Förutom att stekpanna även ingår till Eta Power EF.
Jag har ägt ett trangia i mååånga år och inget emot denna, men efter att ha provat de nya köken med värmeväxlare går jag inte tillbaka, då bränsleförbrukningen minskat så mycket.
Jag slipper nu bära med mig lika mycket gas som tidigare.
På längre vandringar gör det skillnad.


Men inget är rätt eller fel. Det beror bara på vad man prioriterar ;-)

/ Magnus
 
Värmeväxlare på grytan är bra när man vill värma vatten snabbt - men inte alltid så lyckat när man skall värma och koka mat, koka ris, såser, välling, mannagrynsgröt etc. som lätt kan brännas vid då även med en trangia 27 och flatbottnad kastrull och grytlock/stekpanna som lock så får man dra ned lågan på gasbrännaren så mycket att den är bara ett tunt blått skinn på hattbrännarhuvudet och på gränsen att börja puttra hörbart från brännaren och riskera att slockna och det kokar ändå nästan för mycket.

att koka ris för 2 portioner och vatten enligt paketet i en trangia 27 drar i stort sett samma mängd gasol (7-9 gram) som att koka upp en halv liter vatten då gasolförbrukningen för att underhålla koket är mycket låg.

med andra ord har man kylflänsad gryta så vill det till att brännaren går att dra ned _väldigt_ mycket, i stort sett inte mycket mer än en mindre cigarettändarlåga ungefär.
 
om du kommer att använda köket mycket och kanske till och med på vintern, och känner att du har råd borde du köpa ett multifuel kök. kostar lite mer men kan använda det effektivt året runt, gas e inte lönsamma att köra på vintern.

ja har ett primus omnifuel, fungerar bra men jag är inte nöjd. är nånting i kvaliteten senaste åren som har sjunkit otroligt! men hör många som är jättenöjda också, kan dock inte tipsa konkret om nåt kök men tror den gasbrännarn till trangiaköket tror jag är en vinnare för dig!

ja tror ja har ett "trangia" set över hemma som du skulle kunna få av mig! är faktiskt helt oanvänt men har ett annat, är inget trangia men är liksom plats för brännaren, kokkärl, stepanna o nåt annat.. lika bra den kommer till använding för ligger bah i en låda!
kan posta den..
 
Express spider

Jag har använt denna brännare en under de senaste vandringarna och har varit helnöjd:
http://www.outnorth.se/primus/express-spider.php

Låg vikt, satbilt, och förvärmning av gasen vilket ökar effektiviteten. Kan dock rekomendera någon form av vindskydd. Har personligen gjort ett eget av lite tjockare aluminiumfolie.

Använder brännare med ett kokkärl med värmeflänsar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.