Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm?

Jag söker lite inspiration och letar efter fina välsäkrade 6 och 6+ leder i närheten av Sthlm att sikta på. De jag har gjort (alla var inte fina) är:
Clark Kent Direkt, Grönbrinksberget
Dolly, Vårdberget
Tromboner i vildmarken, Simonsberget/Tunaberg
Till vänster om Toppsrickan, Simonsberget/Tunaberg
Lunchförstöraren, Simonsberget/Tunaberg

Några som står på to do listan:
Omöjliga väggen, Häggsta (Välsäkrad? Tydligen delade åsikter)
Fyrsprickan, Häggsta
Lois Lane, Grönbrinksberget
Den feta näktergalen, Grönbrinksberget
Catwalk, Hallstaberget
Mörkret faller - ljuset stiger, Ågelsjön
Mowgli, Ågelsjön
Phantom, Ågelsjön
Ranger Danger, Ågelsjön

Förrutom Omöjliga väggen, kan de övriga på den listan anses välsäkrade? Jag är inte intresserad av beta utan endast om säkringsmöjligheterna. Vilka flera kan jag lägga till på listan? Borde nån tas bort? Som sagt, endast välsäkrade leder är av intresse...
 
Välsäkrat är relativt

Vad som kan anses välsäkrat eller ej, i synnerhet när det gäller trad, hänger ihop med den klättertekniska förmågan, säkringsförmågan samt ledarpsyket.

Har man god marginal beträffande svårighetsgraden så behöver man inte ha det så tätt mellan säkringarna.

Vissa är fenomenala på att pilla in säkringar på tillsynes omöjliga ställen och dom kan uppleva en led välsäkrad som andra kan uppleva som en horror.

Sedan spelar ju psyket en stor roll. Har man inga problem med långa flygturer bara man inte slår i något och skadar sig så kan man uppleva 5-6 meters avstånd mellan säkringarna som "välsäkrat"

Dessutom gäller vid trad att om man leder på sin gräns så kan det vara svårt att lägga en mellansäkring och samtidigt orka hänga kvar. En potentiellt välsäkrad led kan av den orsaken upplevas som dåligt säkrad.

Det är inte konstigt att det finns olika uppfattningar huruvida Omöjliga Väggen är välsäkrad eller ej.

Till din lista skulle jag vilja tillfoga

Ricks Utsteg på Graviditetsleden i Tunaberg
Vampyren i Runsa (låt vara att den är graderad 6-)

Den enda jag känner till som tycker att Den Feta Näktergalen är välsäkrad är förstebestigaren och han är både en mycket skicklig säkrare och har inga som helst nerver.
 
Vad som kan anses välsäkrat eller ej, i synnerhet när det gäller trad, hänger ihop med den klättertekniska förmågan, säkringsförmågan samt ledarpsyket.
Ja visst, klart att jag känner till att alla leder upplevs olika, det är för min del ett onödigt påpekande. Men en led som uttryckligen står som välsäkrad i en förare är oftast just det. Det är dom jag är ute efter. Jag kanske borde ha skrivit "lättsäkrad"?

Ricks Utsteg på Graviditetsleden i Tunaberg
Ooops, glömde skriva in den, den har jag gjort. Den tycker jag är väldigt välsäkrad.

Vampyren i Runsa (låt vara att den är graderad 6-)
Den har jag gjort. Jag har inte tagit med 6- lederna jag gjort. Annars är det en fin fin rekomendation åt andra som inte gjort den.

Den enda jag känner till som tycker att Den Feta Näktergalen är välsäkrad är förstebestigaren och han är både en mycket skicklig säkrare och har inga som helst nerver.
Ok, tackar för den! Jag visste inget om den. Jag spar den för en topprepsdag.

Huvudleden i Skevik är ett måste. Graden är snarare 7 eller 7-
men leden är välsäkrad och fin fin!
Hmm, senare kanske... Jag har visserligen gjort Lysmaskidyll, men det är 6 eller 6+ som är intressant vad det gäller onsight försök.
 
Jag tycker att hela klövberget bjuder på ruskigt fin klättring. Dumt att posta kanske för jag njuter ofta av att vara där helt själv. Men man måste ju dela med sig.

Att det är så glest kan ha att göra med att det är lite knepigt att komma dit och att man måste fira sig ner eller scrambla ner för 3a terräng.

Leden Shangri La är hur som helst grymt fin och uppfyller dina önskemål.
 
Ja visst, klart att jag känner till att alla leder upplevs olika, det är för min del ett onödigt påpekande. Men en led som uttryckligen står som välsäkrad i en förare är oftast just det. Det är dom jag är ute efter. Jag kanske borde ha skrivit "lättsäkrad"?


Ooops, glömde skriva in den, den har jag gjort. Den tycker jag är väldigt välsäkrad.


Den har jag gjort. Jag har inte tagit med 6- lederna jag gjort. Annars är det en fin fin rekomendation åt andra som inte gjort den.


Ok, tackar för den! Jag visste inget om den. Jag spar den för en topprepsdag.


Hmm, senare kanske... Jag har visserligen gjort Lysmaskidyll, men det är 6 eller 6+ som är intressant vad det gäller onsight försök.

Lysmaskidyll är Vårdberget, eller?

Jag tyckte Omöjliga väggen var ok säkrad, i alla fall inte dåligt säkrad. Däremot är Den feta näktergalen inte välsäkrad på något sätt vad jag kommer ihåg.

Apocalypse ute på Dyviksudde är väldigt fin. Funkar att falla på den också (missade tyvärr on-sighten), men det är lite glest mellan säkringarna. Dessutom är den graderad 6+/7- i gamla föraren (har inte kollat nya).

På lätta fötter/total kollaps, Träskberget, rekommenderas starkt för klättringen, men ett block på leden är inte helt solitt, vad jag märkte senast.

Tyresö har många fina kilturer. Andra exempel:
Svettiga grisen - Gritstoneberget
Hemorrojdführer - Klövberget (ej gjort den)
Moby Dick - Träskberget

Choe's show på Korpberget ska vara mycket fin, har inte provat själv.
Just det, Ondskans hemvist, Morarna, var en toppenled också.
 
Tackar för alla tips, nu har jag lite att gå på.

Catwalk, Hallstaberget har jag också tagit bort från listan efter tips.

Lysmaskidyll är Vårdberget, eller?
Ja, det stämmer. En 7- ute vid Vårdberget. Det är den enda leden med svensk grad och en sjua med i graden som jag har klättrat med egna säkringar.
 
Fina sexor...

Här följer mina rekommendationer från de senaste två årens sökande efter fina tradsexor i Stockholmsområden. Ett par av dessa har jag bara följt på, men kan tänka mig att leda.

Ågel:
Mowgli är välsäkrad, men ta med ett par stora kammar (camalot 3-4) till insteget.
Mörkret faller, ljuset stiger är underbar och välsäkrad (gick andre)
Free bird, välsäkrad
Ranger danger, välsäkrad

Klövberget:
Hemorojdfurer, välsäkrad (ta med Aliens till utsteget). Fantastisk led!
På lätta steg, total kolaps, skippa den delen som går på väggen och ta Pers spricka upp för att sedan traversera vänster ett par meter. Taket på utsteget är jättefint och välsäkrat.
Shangri la, välsäkrad (gick andre)

Simonsberget:
Till vänster om toppsprickan, (6+, men kort krux), välsäkrad.
Expanding crack (6-/6), välsäkrad (gick andre)
Tromboner, jag såg när du gjorde den!, superfin, välsäkrad med små kammar på sva-delen (klipp inte den risiga bladbulten...)
Toppsprickan (6-)

Vid Simonsberget finns även dessa fina leder som av en eller annan anledning inte kan kallas välsäkrade, men som jag gjort och vill påstå att de i alla fall inte är farliga:

Barres de Tunaberg
Kirsti himmelfärd (6-??)
Mamman och horan (6-)

Undvik Sörmlandsleden, av flera skäl.

Grönbrink:
Du verkar ha gjort en del där. Generellt ganska krävande, men fina, leder. Inte alltid helt välsäkrade.

Have fun,
Mats
 
Verkar som du är på jakt efter samma saker som jag.

Jag kan rekommendera.

Trapp 6+, Simonsberget, jättefin och välsäkrad.
Fyrsprickan 6, Häggsta Tung men fin och välsäkrad
Rampfebern 6+, Häggsta, Trevlig med bra säkringar
Lois Lane 6, Grönsbrinksberget, bra säkringar

Mikko
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
michaelsson Tips på en varm vinter-klätterresa Klättring allmänt 0
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Pialin Tips på klippklätterkurs Klättring allmänt 6
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
chribba tips på padda Klättring allmänt 0
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Teliz Tips på bra klätterlitteratur Klättring allmänt 30
johnliungman Klättring på Grönland: tips och ressällskap sökes Klättring allmänt 1
Mixi Tips på bra kilset? Klättring allmänt 8
Fettot Tips på jobb/boende i Chamonix Klättring allmänt 0
Peppe83 Tips på bra klättring i Frankrike?! Klättring allmänt 3
divra Tips på klättring i södra Spanien Klättring allmänt 4
anod Tips på klätterryggsäckar Klättring allmänt 9
5.10 Vill ha bra tips på praktikplatser i svenska fjällen!! Klättring allmänt 0
warg Ge mig tips på kilset! Klättring allmänt 3
Tips på leder i Romsdalen.. Klättring allmänt 3
figur4 Tips på bra stand plats lösningar?? Klättring allmänt 13
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...