Tips på enveckas inlandstur i mellansverige?

Hej!

Jag och ett par kompisar planerar att ge oss ut på en tur under semestern och skulle gärna vilja ha tips på en bra naturnära inlandstur. Gärna i mellansveriga men en bit utanför Svealand är väl vi Uppsalabor/Stockholmare beredda att åka.

Vi har varit ute en gång eller två varje sommar de senaste åren så vi börjar väl bli "medelgoda" paddlare vid det här laget. Vi har gjort några helgturer i Mälaren. Gjorde Strömsholms kanal för två år sedan och uppskattade den även om det var en del lyft. Förra sommaren utgick vi från Dalarö och gled runt i skärgården.

Vi har kommit fram till att vi vill åt det mysiga i naturen, upplevelsen, den goda maten och friska luften. Vi räknar inte tillryggalagda kilometrar för att kunna kunna glänsa för polarna utan vill kunna beskriva fina naturupplevelser efter turen. Därför är vi intresserade av lugna skyddade inlandsvatten där man kan glida nära strandkanterna.

Det finns gått om små sjöar, åar och andra vattendrag i vårt vackra land. Men är det någon som är tillräckligt lång för att räcka för paddling i flera dagar eller en vecka? Någon bra tur där man inte kommer förbi alltför mycket bebyggelse utan håller sig i naturen? Och slipper massa lyft förbi fall, slussar och kraftverk. Någon som har erfarenhet av exempelvis Dalälven eller Klarälven? (Där jag har för mig att man kan bygga sin egen flotte och glida ett par dagar?) Sammanhängande litet sjösystem?

Fortsatt glad paddlingssommar på er!
/Wiken

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kinda kanal och sjösystemen söderut från Linköping tror jag uppfyller era krav.

Större sjöar med bra paddling är också t ex Båven i Sörmland (där man ta sig vidare ner till Nyköping) eller Sommen i östergötland (med intressant kajakcenter i Tranås).

Och jag rekommenderar Dalslands sjösystem där man kan välja/planera flera olika rutter med några lyft eller utan. Vissa delar är rätt öde och otroligt vackra. Man kan dricka vattnet i flera sjöar. Man kan faktiskt paddla i detta sjösystem ganska länge innan man har täckt allt.

Stångån !

Börjar ni invid Rumskulla så har ni nog det mesta ni vill ha innan ni når Roxen

Å-paddling med små forsar
Olika stora sjöar msom är mycket vackra
Slussar

Hälsningar
Lennart
:)

Dalslands kanal

Lägger min röst på Dalslands kanal. Mycket vackert sjösystem. Några slussar men långa spricksjöar så att ni kann paddla timmar i sträck utan att gå ur kajaken. Man kann också ta en sväng över på norska sidan (Stora Le).
Många små brukssamhåallen värda ett besök (ex. Lennartsfors), Sveriges vackraste belägna kyrka (V:a Fågelvik) är bara ett par pärlor i detta sjösystem

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips