Tips på ensliga toppar i Alperna

Blev inspirerad av Pallets tråd om nybörjartoppar i Alperna (ska försöka bidra lite där som tack för inspirationen) och tänkte jaga lite tips till en stundande roadtrip.

Vi åker via Prag (fokus öl), Österrike och norra Italien till Frankrike, där vi ska spendera större delen av tiden i Ecrins och Chamonix. Aktiviteter kommer att inkludera sportklättring, långrepor på klippa och diverse bestigningar. Det är framförallt i Österrike och/eller norra Italien som vi har svårt att hitta lämpliga projekt, men guldkorn i Frankrike tas tacksamt emot också.

Vad vi framförallt letar efter är fina toppar som ligger lite ensligt till, så att man slipper (alltför mycket) sällskap på berget. De får gärna kräva en tvådagarstur med övernattning i tält. Lämpliga leder bör vara snöfria och inkludera scrambling, kamvandring och/eller klättring, så att man får jobba lite. Även toppar som nås via längre klätterleder (sport eller trad) är högintressant, dock inte alltför tuffa sådana (max grad 5).

Även fina klätterområden längs med vägen, camps i Österrike och norra Italien, och andra tips tas tacksamt emot.
 
Vilken fantastisk grej, jag skulle så gärna följa med om jag fick och kunde!

Om det ska vara snöfritt så går ganska mycket bort i år... lite beroende på hur det utvecklar sig. Det är fortfarande 2 meter snö på 2000 meter på många håll.

Jag kan återkomma med info för Kleinwalsertal och Tannheim om det är intressant, men det är inte givet, lite off sådär.
 
Ett intressant ställe i norra Italien mot Ecrin området kan vara Castello-Provenzale gruppen som erbjuder riktigt fina alpin-leder (bult/trad) i olika svårighetsgrader, även utmärkta ställen att sätta upp tälten finns tillgängliga.

Jag var där i helgen och klättrade väst-sidan som jag aldrig varit på, dock så är är de bästa lederna på öst-syd sidorna. Lagt in kort info med bilder från området på en blog:

http://gadanguides.com/rocca-castello-west-face/

/Christian
 
Vilken fantastisk grej, jag skulle så gärna följa med om jag fick och kunde!

Om det ska vara snöfritt så går ganska mycket bort i år... lite beroende på hur det utvecklar sig. Det är fortfarande 2 meter snö på 2000 meter på många håll.

Jag kan återkomma med info för Kleinwalsertal och Tannheim om det är intressant, men det är inte givet, lite off sådär.

Ja, det är verkligen härligt - rekommenderas varmt! Jag och min sambo har gjort det till en årlig grej, så man har ju alltid något riktigt kul att se fram emot under våren.

Otusan, har snösmältningen gått så segt i år?

Dela gärna med dig!

Ett intressant ställe i norra Italien mot Ecrin området kan vara Castello-Provenzale gruppen som erbjuder riktigt fina alpin-leder (bult/trad) i olika svårighetsgrader, även utmärkta ställen att sätta upp tälten finns tillgängliga.

Jag var där i helgen och klättrade väst-sidan som jag aldrig varit på, dock så är är de bästa lederna på öst-syd sidorna. Lagt in kort info med bilder från området på en blog:

http://gadanguides.com/rocca-castello-west-face/

/Christian

Ser verkligen jättefint ut och ligger dessutom på vägen. Stort tack för tipset!
 
Otusan, har snösmältningen gått så segt i år?

Dela gärna med dig!

Häromkring är de flesta toppar 1800-2000, nederbörden som kom denna vecka föll som snö på topparna och en del ligger kvar. Det är på norra randen av huvudkedjan och brukar vara varmare.

Några vänner skulle renovera en stig i Ötztal, ovanför Langtalereck Hütte (jag trodde det var drygt 2000, nu såg jag att det är 2500m) och där var det 2+m för 1½ vecka sedan, men nu har det fallit ny snö. Har även sett otaliga bilder i FB-flödet från ÖEAV (österrikiska alpföreningen) som vittnar om extrema mängder snö runtom i landet för årstiden.
Vi har i stort sett planerat något varje vecka hela våren men fått ställa in nästan allt pga (dåligt väder och) stora nysnömängder och hög lavinrisk (mest Schweiz och västra Österrike).

Vet dock ingenting om Italien och östra änden av alpkedjan - kanske är mkt bättre där?

Man kan ju så klart ha tur med lokala variationer. I Tannheim är det t ex sommar även på 2000 trots att vi har snö här alldeles bredvid.
 
Hemkommen nu efter en grymt fin resa!

Tack för tipset om Castello-Provenzale. Mycket fint område och spektakulära toppar! Hittade dessutom en fantastisk liten restaurang i en miniby långt upp i dalen (Sarreto tror jag).

Noterade förresten årets långsamma snösmältning. Ovanligt mycket snö i Chamonix redan vid ca. 2300 m. på Aiguilles Rouges (sydsida).
 
Jisses vad härligt. Vilka stopp blev det mer? Väldigt inspirerande! :)

Prag (fokus öl), via Dolomiterna (övernattning) till Castello-Provenzale (toppbestigning), Serre-Chevalier (sportklättring), Ailefroide (multipitch), Chamonix (vandring, klättring, toppbestigning) och Moseldalen (fokus vin).

Mycket trevligt, som sagt :).
 
Trevligt att ni tog er dit en sväng, hör av er för andra tips nästa gång ni är i dessa områden!

Ett annat väldigt fint alpint område som alltid glöms bort är Bernina, där det finns väldigt fina alpin turer såsom kammarna upp på Piz Palu eller Biancograt kammen på Piz Bernina, att det sedan finns otroligt fin klippklättring i krokarna låter vi vara osagt....

Lite bilder från någon vecka sedan: http://gadanguides.com/bernina-tour-and-magic-moments/

/Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12
Mike C Tips på ställen för alpina nybörjare? Alpin / Bigwall 10
Mangster Tips på stora väggar att friklättra i Norge? Alpin / Bigwall 18
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2
16stolpar Jämtlands fjällklättring - nybörjare söker tips! Alpin / Bigwall 4
karrlander Tips i Jotunheimen sökes Alpin / Bigwall 14
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
limitless86 Tips; Bigwall-turer med inslag av aid. Alpin / Bigwall 9
Bahman Tips om boende i Cham Alpin / Bigwall 1
Väderjacob Tips för alpina nybörjare Alpin / Bigwall 2
oscarsundholm Syltraversen Tips och råd Alpin / Bigwall 4
m_stromqvist behøver tips om grønland Alpin / Bigwall 1
Tovetjarn tips om storsko? Alpin / Bigwall 5
m_o aid tips Alpin / Bigwall 5
tango tips ang vandringsstegjärn och yxa Alpin / Bigwall 15
lumpi Tips om Kauskasus? Alpin / Bigwall 1
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Jonas J Aconcagua tips önskas Alpin / Bigwall 0
Fjle Tips om praktikplats Alpin / Bigwall 0
Tips till nybörjare bitte... Alpin / Bigwall 1
glaciærtur-tips søkes!!! Alpin / Bigwall 0
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...