Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l

kemf@yesbox.net (Peter)

Gäst
Funderar på att köpa en ramsäck runt 60 l. Någon som kan hjälpa mig med några tips?

lars.sjogren@mbox301.swipnet.se (Lars Sjögren)

Gäst
Haglöfs är bra tycker jag

Haglöfs Skierfe (60 liter) tycker jag är en bra säck för fjällvandring som också kan kompletteras med en 30-liters packsäck som det finns plats för i ramen längst ned vid behov. Bra med många ytterfack för småprylar. Se bara till att ställa in ryggavlastaren ordentligt så Du inte får "nacksveda!. Om Du ändå sätter på 30-literssäck kanske det är att rekommendera Haglöfs Alaska i stället.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Guest

Gäst
LK70

Se om du kan få tag i en begagnad LK70. Denna ryggsäck
har använts under lång tid inom de svenska jägarförbanden.
Tror att det var Haglöfs som till en början tillverkade
dem. Ryggsäcken är på 70 liter, kanske inte speciellt
skön om man jämför med "softpacks" men den håller
verkligen för påfrestningar. Du kan säkert hitta en dylik
antingen på något överskottsbolag där de säljer militära
prylar eller kanske på någon sorts torgmarknad där de
säljer diverse kamoflaugefärgade attiraljer. Får du tag
på en LK70 tror jag inte du behöver betala mer än ca 200 kr,
troligtvis ca 1000 kr billigare än om du köper en ny ramryggsäck från Haglöfs. Jag gav själv 150 kr för min, dessutom i betydligt bättre skick än de som användes
i lumpen.

oskar@blom.as (oskar)

Gäst
LK70

Jag hade LK70 under min tid i lumpen och har gått/åkt skidor otaliga mil i den. Det är den absolut oskönaste säcken jag någonsin har haft på mig. Avbärarbältet avlastar ingenting. För att det skulle avlasta axlarna något sånär var vi tvungna att lyfta upp säcken över höfterna och dra åt bältet så hårt det gick, samtidigt som vi fick dra åt axelremmarna i botten. Detta gjorde ju att blodet ströps av överallt. Men man var så illa tvungen. Totalt värdelöst bärsystem som blev slappt, detta kunde dock åtgärdas av att tvinna allting med små pinnar. Men i fråga om hållbarhet är den suvenrän. Den tål HUR mycket som helst. Helt otroligt är det. Men jag tar aldrig på mig en frivilligt igen. I a f inte med mer än 25kg i.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips