Tips på en bra 80-literssäck?

Hej!

Jag går i tankarna på att köpa mig en ny ryggsäck till sommarens stora äventyr i Tjeckien.

Så jag undrar om ni har några tips att komma med, jag kan ju säga ungefär vad jag söker.

-80 liter
-stor frontöppning (typ dragkedjor "längs med" ryggsäcken på framsidan (motsatt mot ryggen))
-helst kunna fästa liggunderlag lodrätt
-bra bärstytem
-lättpackad

Tack på förhand ^^

//Anton
[Ändrat av anton.w 2007-02-16 kl 18:52]

Jag använder en Klättermusen Mjölner som är 80 liter. Den har ett kanonbra bärsystem och väger faktiskt riktigt lite om man jämför med de flesta andra ryggsäckar på marknaden idag. Den kan ställas in på alla möjliga vis, så man kan enkelt modifiera ryggan medans man går. Det gillar jag. Och så gillar jag att den följer med så fint.

Stor frontöppning? Menar du öppningen i toppen? Den har dels en stor öppning högst upp (med rullstängning, man tar sig in och ut i ryggan på två sekunder) och sen har den en öppning fram, också med rullöppning.

Tyvärr är den dyr, men smakar det så kostar det.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
anton.w; sa:
-80 liter
-stor frontöppning (typ dragkedjor "längs med" ryggsäcken på framsidan (motsatt mot ryggen))
-bra bärstytem
-lättpackad

Jaha, Arcteryx Bora 80 verkar ju stämma med dina specifikationer.

Här finns recensioner:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=137

Jag är mycket nöjd ägare sen 4-5 år tillbaka. Enda nackdelen är att den är dyr och att den kunde väga lite mindre. Nu har de säkert ändrat lite på den sedan jag köpte min, men den är iaf garanterat dyr i Sverige fortfarande.

Marmot/Dana Design!

Jag tipsar gärna om Marmots säckar som tidigare designats och tillverkats under namnet Dana Design. Framförallt deras stora säckar med det suveräna bärsystemet "Arcflex". Deras modell "Terraplane" har funnits i över 15 år och är i det mesta identisk med min "Alpine" som jag haft i 12 år.
Jag är oerhört nöjd med min säck. Kommer vårda den ömt så den håller i 12 år till. Den kan bära riktigt tungt med total komfort. All vikt ned i benen. Den känns samtidigt riktigt smidig. Min fru har samma modell fast mindre storlek. Hon är också väldigt nöjd. Har skrivit recension här på utsidan. Jag tror bestämt "Terraplane" har de dragkedjor och fästmöjligheter du önskar. Jag vet inte om de finns på så många butiker, men de går säkert att beställa snabbt via Marmot som brukar vara snabba o serviceminded.
/Patrik

anton.w; sa:
Hej!

Jag går i tankarna på att köpa mig en ny ryggsäck till sommarens stora äventyr i Tjeckien.

Så jag undrar om ni har några tips att komma med, jag kan ju säga ungefär vad jag söker.

-80 liter
-bra bärstytem
-lättpackad

Tack på förhand ^^

//Anton
[Ändrat av anton.w 2007-02-16 kl 18:52]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips