Tips på cykeltur. Två dagar.

Hejsan!

Skulle vilja ha tips resmål i sommar för oss två samt två hundar. Vi vill ha fin natur och fina grusvägar eller små asfaltsvägar. Vi vill ha så lite trafik som möjligt så hundarna kan springa fritt. Gärna någon stuga att övernatta i. Inte allt för långt hemifrån som är Sigtuna.

Tack på förhand :)

En okänd pärla

Hej

Jag kan rekommendera Oslo. Norr om Oslo stad men tillräckligt nära för att man ska kunna ta tunnelbanan in i området finns det mängder med grusvägar i otroligt varierande terräng. Från toppar på 4-500möh till forsar och vattenfall. Det finns jättebra kartor att köpa över hela området men jag rekommenderar att hålla er till det som är markerat som vägar. Stigarna är inte lämpliga om man cyklar med hundar. Det finns både dagsstugor som serverar mat och kaffe och minst 2-3 stugor där man kan övernatta. Och långt dit är det inte heller. Iaf inte med bil. :)

God tur!
Allan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Nordmarka

Hej

Jag kan rekommendera Oslo. Norr om Oslo stad men tillräckligt nära för att man ska kunna ta tunnelbanan in i området finns det mängder med grusvägar i otroligt varierande terräng. Från toppar på 4-500möh till forsar och vattenfall. Det finns jättebra kartor att köpa över hela området men jag rekommenderar att hålla er till det som är markerat som vägar. Stigarna är inte lämpliga om man cyklar med hundar. Det finns både dagsstugor som serverar mat och kaffe och minst 2-3 stugor där man kan övernatta. Och långt dit är det inte heller. Iaf inte med bil. :)

God tur!
Allan

Bor i Oslo själv och kan bara instämma i ovanstående och tillägga att området heter "Nordmarka". Finns flera möjliga startpunkter som man når via T-bana. Själv bor jag inte långt från Rikshospitalet och har bara 5-10 minuter på cykel upp till "Sognsvann", troligtvis den mest populära startpunkten.
Jag kan vara behjälplig med vidare info om det behövs.
Vintern är nästan ett snäpp bättre eftersom området runt Oslo har över 800 preppade skidspår som går kors och tvärs över sjöar och mark vilket då gör det lättare att utforska området. Efter 1,5 år i Oslo känner jag fortfarande att det finns mkt kvar i Nordmarka att utforska så det är ett stort område :)

Utö med Ålö är fint.

men lös hund får man inte ha sommartid och det gäller nästan överallt i Sverige.

Åkers bergslag har också fina små grusvägar.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips