Tips på bra vantar/handskar?

Om vi nu återvänder till scenariot med Kiruna i Januari, det kanske är minus 15-20 ute och blåser. Skulle ni säga att de militära varianterna som länkats till fungerar?

Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni i så fall i vanten för värmeisolering?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om vi nu återvänder till scenariot med Kiruna i Januari, det kanske är minus 15-20 ute och blåser. Skulle ni säga att de militära varianterna som länkats till fungerar?

Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni i så fall i vanten för värmeisolering?

Jag har använt hestra fjellvått i -42 med en tunn fingervante i ull innerst och lovikas utan på dom (alltså som mellanlager). Funkar fint om man rör sig. I -15--20 är det inga problem med en skalvante i skinn eller smärting och tunna ullvantar om man rör sig, står man still kompletterar man med ett par lovikas, alternativt hemstickade tumvantar. Ett tips är att sticka alldelles för stora och sen krympa dem i torktumlarn, då blir de okristligt täta och varma. Vill man bättra på yttervantens förmåga att stå emot vind (samt öka isoleringen som en bieffekt) kan man sy fast fårpäls på handryggen, det bryter vind väldigt bra, hade det på mina skotervantar, funkade kanon. Långhårig ull ska det vara.

Vad brukar du fetta in dem med?

Jörnfett! Guds gåva till jägarsoldaten.

Fast Lundhags lädersmorning funkar precis lika bra, kan dock lukta lite tjära men det ser jag endast som ett stort plus.

Och ja, det var Fält-handsken jag syftade på när jag skrev Hestra 5-finger guide.

Och när det gäller M90-vantens förträfflighet kirunafjällen så använde jag dem uppe i tarfala-dalen samt under hela min värnplikt i arvidsjaurs mörka skogar vintertid. Frös inte nämnvärt, dock måste man se till att inte blöta ned dem i onödan som alla läderhandskar vintertid.

/Joakim

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips