Tips på bra tur med hund

Hej!
Nu hade jag tänkt att äntligen komma till skott med att bege mig ut på en vandring med min hund. Skulle bli väldigt glad om någon hade lust att hjälpa mig med bra tips!
Jag hade tänkt mig ca 5 dagar, inte så mycket uppförsvandring, ca 2 mil per dag, vill bo i stuga på vägen. Det vore också toppen om det var relativt lättvandrat med tanke på att inte behöva vada, svår terräng eller vassa stenar. Gärna kring Abisko. Hoppas att någon kan ge mig några bra tips!

avslutad210712

Gäst
Några förslag. Lite begränsat med tanke på antalet dagar samt att du vill bo i stugor.

1. Abisko-Abiskojaure-Unna Allakas-Alesjaure-Abiskojaure-Abisko

Lätt med en del uppför och nerför mellan Unna Allakas och Alesjaure

2. Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden-Abisko

En del uppför mellan Kårsavagge och Låktatjåkka. Finns flera olika vägar mellan Kårsvagge och Låktatjåkka.

3. Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Abisko

En del uppför mellan Kårsavagge och Abiskojaure. Dessutom ett litet vad direkt när man går från Kårsavagge vilket gör att man kan gå till Låktatjåkka istället om vadet avskräcker. Har inte gått Kårsavagge-Abiskojaure men övriga sträckor har jag gått med hund.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips