Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet
- Trådstartare tango
- Start datum
Ingen IPklassning och 6-8 veckors leveranstid till Europa - nixpix tyvärr. KÄnner också att betalning till Asien över internet är på gränsen att vad mitt säkerhetstänkade medger.
/Patrik
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Kör du me Puxingradion så kan du ju få flera licensfria kanaler - du kan förutom Pmr kanalerna lägga in Srbr på 444 MHz.
Nu får man ju inte ig använda dessa radios på det sättet men risken för upptäckt är ju liten.
Speciellt om du följer uteffektsreglerna , 0,5W på Pmr och 1W på Srbr.
Tänk på att en det krävs en effektökning på 4 gånger för att fördubbla räckvidden i ett givet läge.
Har du paddling eller andra vattenaktiviteter som del av friluftslivet kan du ju alltid köra på dom 4 fria jaktkanalerna 155,xxx och riskslask frekvensen 156,000 vid landaktiviteter.
Sedan lägga in marina vhf frekvenser också om du köper en Puxing för VHF.
Tänk dock på att du måste ha tillstånd för marin vhf.
Precis som i läget med att köra Puxingradion på Pmr/Srbr kanaler så är det också olagligt
då utrustningen skall vara specifikt godkänd men många gör så ändå.
Laglig kan man också vara med en rikig godkänd Marin vhf , L1 och l2 är licensfria och också samma som två av dom licenfria jaktkanalerna.
En fördel på 155MHz mot 444/446 är räckvidden - i fri och skogsterräng får man mycket bättre räckvidd.Desutom är maximal tillåten uteffekt 5W
444/446 kan vid likvärdiga uttefekter ge bättre räckvidd i tät infrastruktur då väglängden är kortare
och penetrerar öppning i byggnader lättare samt har lättare att reflekteras mot ytor.
Nu får man ju inte ig använda dessa radios på det sättet men risken för upptäckt är ju liten.
Speciellt om du följer uteffektsreglerna , 0,5W på Pmr och 1W på Srbr.
Tänk på att en det krävs en effektökning på 4 gånger för att fördubbla räckvidden i ett givet läge.
Har du paddling eller andra vattenaktiviteter som del av friluftslivet kan du ju alltid köra på dom 4 fria jaktkanalerna 155,xxx och riskslask frekvensen 156,000 vid landaktiviteter.
Sedan lägga in marina vhf frekvenser också om du köper en Puxing för VHF.
Tänk dock på att du måste ha tillstånd för marin vhf.
Precis som i läget med att köra Puxingradion på Pmr/Srbr kanaler så är det också olagligt
då utrustningen skall vara specifikt godkänd men många gör så ändå.
Laglig kan man också vara med en rikig godkänd Marin vhf , L1 och l2 är licensfria och också samma som två av dom licenfria jaktkanalerna.
En fördel på 155MHz mot 444/446 är räckvidden - i fri och skogsterräng får man mycket bättre räckvidd.Desutom är maximal tillåten uteffekt 5W
444/446 kan vid likvärdiga uttefekter ge bättre räckvidd i tät infrastruktur då väglängden är kortare
och penetrerar öppning i byggnader lättare samt har lättare att reflekteras mot ytor.
I den nätbutiken finns tvåbandiga Vhf/Uhf radiostationer till bra pris.
Då går det att köra Svenskjaktradio 4 kanaler, Svenska riksslasken en kanal 156.0, Svenska SRBR 444(norska KDR), Norsk jaktradio på 140 Mhz, Europeiska PMR 446,Global marin Vhf samt amerikanska motsvarande EU PMR som är typ FRS och GMRS i samma station.
Då går det att köra Svenskjaktradio 4 kanaler, Svenska riksslasken en kanal 156.0, Svenska SRBR 444(norska KDR), Norsk jaktradio på 140 Mhz, Europeiska PMR 446,Global marin Vhf samt amerikanska motsvarande EU PMR som är typ FRS och GMRS i samma station.
Men alla mer eller mindre lagliga extra-kanaler är överkurs för mej. Jag planerar iofs att ta VHF-cert och köpa ne VHF att ha i båten men jag vill inte blanda dessa två prylar.
Så åter till PMR-only, babywatch, helst R03/R6-batteri och gärna handsfree för max 1000 SEK/par.
Några nya tips?
/Patrik
Så åter till PMR-only, babywatch, helst R03/R6-batteri och gärna handsfree för max 1000 SEK/par.
Några nya tips?
/Patrik
Då är de bara o köpa några rosa på classe,kjell eller så.
Kolla runt lite!
Kolla runt lite!
Kanske Ot för dig men iaf så kan man i en marin vhf köra med L1 och L2 för andra aktiviteter som jakt,famlijegrejer och så.
Dom är samma som två av jaktkanalerna
Kanske Ot för dig men iaf så kan man i en marin vhf köra med L1 och L2 för andra aktiviteter som jakt,famlijegrejer och så.
Men mina krav på en framtida VHF är att den flyter (samt givetvis vattentät) och inte krav på babywatch samt att jag bara hade tänkt mig att köpa en medan walkietalkies vill jag har ett par.
Tror inte jag vill köra babywatch över L1 eller L2.
Men jag har fortfarande inte sett några walkietalkies som annonseras som IP57 och har babywatch. Många kan skriva vattentåliga men IP är en kravnorm som man måste verfiera att man uppfyller.
Jakten fortsätter!
/Patrik, kräsen konsument
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg