Tips på barlast?

Barlast ???

Jag brukar lasta min Offshore (Ocan) på varje tur med utrustning för ev överfallsväder bivacktält vatten10L kök sovsäck torrskaffning extra kläder samt div utr för att klara en eller flera nätter på ett skär el dyl.Den vikten jag uppnår brukar räcka samt min egen vikt ca 90 Kg Den stunden det tar att lasta ur och i kajaken kan rädda mig från otrevliga situationer.Om jag får komma med ett råd TAG MED UTRUSTNING SÅ DU KLARA DIG VID DÅLIGT VÄDERSITUATION MAN KAN ALLDRIG VARA PÅ DET SÄKRA.Samt då har du fått din barlast.MvhErling.

Lägg i någon gammal luftmadrass/badboll och blås upp Voila så trycks det emott dunkarna Bra träning för lungorna va tycks Flås flås

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sand och bira

Sand verkar smart till ballaster pga sin formlighet och tyngd, men samtidigt lite demoraliserande. Att paddla runt med en massa sand låter ju jobbigt, inte sant? Ett förslag kan vara att varva sand och bärs, så fyller ballasten ytterligare ett ädelt syfte jämte kajakens stabilitet. Naturligtvis bör det vara klass 1, så att inte paddlarens stabilitet försämras i takt med att kajakens förbättras.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips