Tips på 4 dagars vandring :)

Hej,

I brist på fantasi skriver jag nu här och hoppas att någon vill dela med sig utav sina erfarenheter :)

Trots brist på semester i sommar, hade jag och min sambo tänkt hinan ta oss iväg till fjällen en sväng. Vi har ca 4-5 dagar att vara borta och utgår från Piteå i Norrbotten. Vi har hund med oss, vilket begränsar vissa delar av fjällen..

Vi skulle vilja vandra så att vi tar oss upp på en eller två toppar efter vägen :)

Vi har vandrat förut, men är inga experter så det får gärna vara ledat eller lättorienterat.

Sååå, hit me with your best shot! ;)

/Josefin

Det är ju rätt "nära" till både Gällivare och Kiruna så att starta i Ritsem eller Nikkaluokta verkar ju frestande. Löjligt nog verkar det vara helt hopplöst att ta sig dit utan att tillbringa en hel dag på bussar och tåg, men det kanske bara är jag som söker fel... Har ni bil? Å andra sidan påstår Hitta.se att det tar över 7 timmar att köra 38 mil mellan Piteå och Ritsem... Det är ju bara strax över 50 km/h - märkligt...

Om det tar 19 timmar med buss och tåg mellan Stockholm och Ritsem kan det fan inte ta 9 timmar från Piteå... Men det där har du säkert bättre koll på...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är ju rätt "nära" till både Gällivare och Kiruna så att starta i Ritsem eller Nikkaluokta verkar ju frestande. Löjligt nog verkar det vara helt hopplöst att ta sig dit utan att tillbringa en hel dag på bussar och tåg, men det kanske bara är jag som söker fel... Har ni bil? Å andra sidan påstår Hitta.se att det tar över 7 timmar att köra 38 mil mellan Piteå och Ritsem... Det är ju bara strax över 50 km/h - märkligt...

Om det tar 19 timmar med buss och tåg mellan Stockholm och Ritsem kan det fan inte ta 9 timmar från Piteå... Men det där har du säkert bättre koll på...

Haha ja det verkar ju märkligt ;)

Absolut nått att kika på! Vi har bil, och väljer nog den för att vara så flexibla som möjligt :)

Det är nog väldigt felberäknat.. Min sambo jobbar uppe i Stora sjöfallet och dit tar det ca. 3-3,5 timmar att köra. Visserligen har du en liten bit kvar upp till Ritsem, men inte fyra timmar ;)

Ritsem- Vaisaluokta-Kutjaure -Kisuris -Ahkka -Ritsem gick vi på fem dagar veckan efter midsommar. Då sov vi två nätter ovanför Kutjaure sameviste. Så det går att gå rutten på fyra dagar. Mycket lättvandrat och jättefina vyer! Vill man förkorta turen kan man åka båt över Kutjaure.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips