Tips på 4-dagars kanotsemester

Hej, jag och min pojkvän tänkte ut på en ca 4-dagars kanotsemester i sommar och jag skulle bli glad för bra tips på kanotleder. Vi bor i Stockholm men åker gärna 2-5 timmar i vilket väderstreck som helst. Vi vill hyra kanot och vi tänker tälta. Kom med era bästa tips :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
vad för typ av kanot tänker ni hyra? kajak eller kanadensare? för kanadensare antar jag att det är insjö och älvar som gäller, det är ju rätt fint uppe Kloten/Malingbo för några dagar. Finns uthyrning där också. Österfärnebo är rätt fint också, men myggigt. För kajakpaddling är havet roligare.

vad för typ av kanot tänker ni hyra? kajak eller kanadensare? för kanadensare antar jag att det är insjö och älvar som gäller, det är ju rätt fint uppe Kloten/Malingbo för några dagar. Finns uthyrning där också. Österfärnebo är rätt fint också, men myggigt. För kajakpaddling är havet roligare.
Det är kanadensare vi tänkt oss. Tack för tips, ska kolla upp Kloten/Malingbo - myggor slipper jag gärna så hoppar nog Österfärnebo då.....

Jag själv har några gånger hyrt kanadensare av Kanotkungen och bl.a. paddlat hela leden mellan Åkers styckebruk och Trosa. Längs leden finns både färdigställda vindskydd och fina tältplatser att sova på.

Jag själv har några gånger hyrt kanadensare av Kanotkungen och bl.a. paddlat hela leden mellan Åkers styckebruk och Trosa. Längs leden finns både färdigställda vindskydd och fina tältplatser att sova på.
Tack, det ska jag kolla! En säkert dum fråga...när du hyr på ett ställe och paddlar till ett annat. Paddlar du tillbaka samma sträcka för att lämna kanadensaren och komma till bilen?

Om man inte kan lösa det själv så kan man ofta få hjälp av kanotcentralen där man hyr. Ett vanligt upplägg är att dom transporterar upp er + kanoter upp till lämplig start, och att ni sen paddlar tillbaka till uthyrningen. Men det kostar såklart extra med transporten. För Svartälven så kolla med Kanotcentralen i Hällefors.

Om man inte kan lösa det själv så kan man ofta få hjälp av kanotcentralen där man hyr. Ett vanligt upplägg är att dom transporterar upp er + kanoter upp till lämplig start, och att ni sen paddlar tillbaka till uthyrningen. Men det kostar såklart extra med transporten. För Svartälven så kolla med Kanotcentralen i Hällefors.
Tack snälla för alla svar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips