Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt

Hej,
Jag är delägare i ett tvåsitsigt sjöflygplan (amfibie) med en start/landningssträcka på ca 200m, baserat i närheten av Göteborg. Det jag söker är tips på fin natur dit jag med passagerare kan flyga och bo i tält och vandra. Regelmässigt får sjöflyg landa överallt där motorbåtar får köra.

Tacksam för alla tips, kortare som längre turer, men främst i Skandinavien.

Tack på förhand!

/Erik

Vilken aktionsradie har planet?

Tänker spontant på Dalsland, Västra Värmland, Nordvästra Dalarna, Härjedalen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skall det utnyttjas optimalt så bör man ju välja platser som det annars är svårt att nå. D v s sjöar som det inte finns väg till, eller öar långt ut i öppet vatten (t ex Vänern)

Skall det utnyttjas optimalt så bör man ju välja platser som det annars är svårt att nå. D v s sjöar som det inte finns väg till, eller öar långt ut i öppet vatten (t ex Vänern)

Bra tänkt, tyvärr går det en jäkla masssa vägar överallt så länge man inte tar sig rejält norrut. Vänern ska jag kolla upp mer!

En sak jag glömde nämna är att planet inte klara vågor högre än 30 cm. Inga problem i mindre sjöar, men långt ut i skärgården kan det bli problem om det inte finns en tillräckligt stor läsida.

Det går regelmässigt "fiskeflyg" mellan Grövelsjön och Hävlingen; kanske också mellan Grövelsjön och Rogen(?). Det verkar ligga inom aktionsradien.

Tack för tipsen! Fyll gärna på om det finns fler förslag.

Enklast att förtöja flygplanet är genom att dra upp det på en sand eller klippstrand med hjulen utfällda, annars är det svårt att få till det bra.

Vad kan du ha för terränghöjd/trädhöjd i ändan på en 200-300m sjö.Finns ju massa små sjöar som är mysiga men dom har ju ofta iaf här nere 20-40m granar runt om...går bara om det blåser och du kan göra en VStol landing i motvind va?

Vad kan du ha för terränghöjd/trädhöjd i ändan på en 200-300m sjö.Finns ju massa små sjöar som är mysiga men dom har ju ofta iaf här nere 20-40m granar runt om...går bara om det blåser och du kan göra en VStol landing i motvind va?

Sträckan som behövs är 320 m för att komma upp till 15 meters höjd, det är den enda prestandasiffran som finns för detta.

Och precis som du skriver beror det på vinden, 50 % av motvinden får räknas med, så blåser det tillräckligt hårt går det att landa rakt ner (ca 20 m/s). Men jag föredrar att inte räkna med motvind i start eller landning, så en sjö på 400 m är att föredra, kom gärna med tips på sådana om ni vet några.

Dalsland har nämnts och jag tänker osökt på Stora Le. Mycket vildmark i de nordligare delarna och dagstur till Trestiklans nationalpark. Där får motorbåtar köra, kanske dock det kan vara knivigt att lägga till vid land, men sjön är ju stor, och som gjord för start och landning med flyg :)

Utanför Dingle har du Kärnsjön som är en stor sak med flera mysiga vikar.Inte nån tid från en Esxx flygplats men en för spontantur några timmar innan IFR eller mellanlandning om du skall uppåt Stora Lee som omnämndes i tråden.
Den är obebyggd runt stora delar och du har vildmarkskänsla med branta stränder

Småsjöarna är lite farliga där uppe då jag kollat dom.
Dessa ligger på ganska hög höjd men i grytor med omgivande skogsterräng där man tappar eventuell vind p.g.a skog och berg runt och sen blir det speedstall och man skulle falla rakt ned helt i skiten då man inte kan/hinner trottla upp - omöjligt vid vindkantring även om man skulle köra på det och du har kraft och prop direkt.

Haha kul kärra du har , lägg upp en bildtur om du drar upp!
Finns små jetkärror med amfibemöjlighet, har sett såna!

Lite häftig semester om du skall köra en sån.

Hehe

Tack för alla svar! Nu har jag lite att börja med i alla fall! Om någon har fler förslag, skriv gärna dem också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips