Tips om paddling på Åland??

Jag har funderingar på att paddla några dagar i Ålands skärgård, men vet inte så mycket om stället. Jag har inga prestationskrav på att paddla längsta möjliga sträcka eller så, vill bara hitta en trevlig omgivning. Stämmer det att NO och SO skärgården är bäst för paddling? Någon som vet var man kan hyra kanoter eller kajaker? Alla tips är uppskattade!
 
Jag och flickvännen paddlade 3 dagar på norra åland veckan före midsommar. Rekomenderas! När vi var där var det osannolikt tomt på båtar, troligen lite mer nu, men troligen klart överkomligt (?) Jättevackert och enorma möjligheter till fin paddling i skyddade vatten.

Vi hyrde kajak av Nimix och var mkt nöjda med detta:

http://home.aland.net/nimix/svenskaindex.html

Mot en överkomlig kostnad kör han ut, och hämtar, er med kajaker efter önskemål. Han hävdade att han var ensam om den tjänsten på Åland. Vi ringde från mobil och gjorde upp på hämtningsdagen var han skulle plocka upp oss. Ingen stress, man paddlar så långt och snabbt man känner för utan någon plats man måste nå.
Ha de gött!
Jörgen
 
Instämmer med ThureB

Kan bara hålla med Thure. Vet inte hur läget är nuförtiden men redan för flera år sedan hyrde man uteslutande ut VKV:s kajaker. Prova Måsen om du har möjlighet! Håll koll på algerna dock! SMHI !
T
 
Vill man slippa VKV så har Nimix andra kajaker, prijon, wilderness systems mm. Tyvärr mest plastkajaker, men ändå. Wilderness systems tempest 170 provade jag, och var nöjd, sitsen är riktigt skön och ryggstödet går att fälla bort så det inte stör paddlingen (något jag inte lyckats med på prijons kajaker, nå, jag gillar inte deras kajaker i övrigt heller... men det är en annan sak..). Tyckte allmänt att Tempest var väldans stabil och lättpaddlad, lätt att balansera paddlingen med skäddan osv. Vet inte hur den beter sig hög sjö, för det hade vi ingen... oj.. blev nästan en recension... :eek:\
.... Oavsett... Paddla i Ålands skärgård! Det kan verkligen varmt rekomderas, oavsett vilken havskajak man väljer! :)
Ha de gött! :)
/Jörgen
 
Själv var jag förtjust i området runt Kökar, där det finns lite häftig natur på Källskär, vill du vara i norra delen är det värt att paddla in även i den finska skärgården.
 
Jag paddlade norr om Simskäla förra veckan och uppåt väderskär och runt där lite. Det är fina områden och har varit där förut ett par ggr. Mycket stenar att stöta i bara, så lätt för grundstötning. Lägger man i vid Sandösund så får man lång transportsträcka tycker jag, så brukar köra längre fram och ställa mig vid färjelägret ungefär. Har inte varit några problem att stå där och lägga i kajaken.

utsidan av Föglö är också fint att paddla, men många småöar att glida runt.
 
Om du håller det för dig själv, så kan jag tipsa om stuguthyrningen på Skarpnåtö. Dom hyr även ut båtar och kanoter. Skärgården däromkring är perfekt för paddling.
Därifrån kan man ta cykelfärja över till Geta, eller en aftontur ut till fyren på Sälskär. Fisket är bra, både på Abborre och Gädda. Innan midsommar kan man även få strömming om det inte är helt utfiskat nu.
Jag är sommaruppväxt på Skarpnåtö och det är mitt himmelrike på jorden. Så därför vill jag ju inte att det sprids för mycket och jag inte kan fortsätta hyra stuga där ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
fredl Tips på paddling i Värmland/Nerike? Paddling allmänt 5
oljohanna Paddling i Kroatien - tips på researrangör? Paddling allmänt 5
emil. Paddling "på" Gotland - tacksam för tips! Paddling allmänt 3
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
knen Forskajak önskas köpas, Tips? Paddling allmänt 3
Emiliaskersund Älv för paddling och fiske, tips? Paddling allmänt 0
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0
Lilla Blå Tips/besök paddling i Bohuslän v30 Paddling allmänt 3
Karin_A Tips om paddling i Dalsland? Paddling allmänt 2
Paddling i mellansverige(Tips önskas) Paddling allmänt 1
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.