Tips om natursköna Åar / Älvar att padla längs?

Hej,

Vi är ett gäng som nu har paddlat havskajak av en tradition nu i ett par år. Då alltid ute i havsbandet. Känner nu mig lite sugen på att söka mig inåt landet och kanske prova någon lång å eller älv att paddla längs. Någon som har tips om någon naturskön sträckning att ta. Vill gärna ha en längre strapats där man paddlar ca 6 - 8 timmar om dagen i 3 - 4 dagar. Gärna nått som inte ligger alltför långt bort från Stockholm. ca: 30 mil

Tackar på förhand.

Mvh Johan

Prova Strömsholms kanal. Låt en kompis skjutsa upp er till Smedjebacken och paddla sen hem.
http://www.stromsholmskanal.se/kanot.html

Om ni kan tänka er att paddla sjö så är Båven i Södermanland jättefin. Massor av vikar gör att ni kan få ihop massor av timmars paddling. Det finns en hel del fågelskyddsområden men de är lätta att paddla runt.

Voxnan

Voxnan har en en hel del härlig vildmarkspaddling även om mycket gör sig bättre om våren då vattenståndet är högre. Tidningen Paddling hade en bra Hälsingeguide förra året, där finns nyttig info.

Klarälven. Bor för nära Strömsholms kanal, gjorde den tidigt och det var lite sådär jaha, var det allt?

Såg ett program på Discovery

Tjena.

Jag såg ett program på Discovery förra veckan om 2 killar som började med att släpa kajaken från norge för att sedan paddla älvar, sjöar och dammar ut till Svenska kusten över till Finland.

De passerade Stora Lulevattnet och Porjus på sin väg.

Faktum är att jag missade dem med 1 i Porjus på min cykeltur genom Sverige 2006.

Kanske kan det vara något?

Är själv sugen på en liknade tur med kajak.

Har provat en del små bäckar och åar och det finns en hel del vildmark men tyvärr så paddlar man dem på 1 till 2 dagar.

Stiffe

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips