tips om kajaken "north sea adventure 1020"?

jag är på jakt efter kajak och hade egentligen tänkt att åka och köpa en tahe i estland, alternativt en direktimporterad i stockholm.

nu har jag dock fått chansen att köpa en "north sea adventure 1020" till ett bra pris.

den är 5,05 * 0,60, v-bottnad med roder.

jag har tänkt att använda kajaken i såväl skagerrak som de värmländska skogssjöarna.

tacksam för tips!

Den verkar väldigt lik tahe reval i skrovform.
Helt ärligt, om du inte har paddlat mycket tror jag inte det spelar så stor roll. Söker du lite här på utsidan kommer du hitta en mängd trådar som behandlar estlandskajaker. De diskussionerna beträffande själva kajaken och hur den beter sig, tror jag går att överföra direkt på adventurebåten med vissa undantag. Tahe reval ser likadan ut egentligen, men adventurebåten är kortare och bredare vilket jag tycker borgar för ett lite långsammare skrov. I övrigt tror jag de uppför sig likadant.
Jag föreslår att du väljer den båt som snabbast tar dig till vattnet (nu med all is är det nog ingen panik eller?). Hos Tahe (estland) får du vänta i två till tre veckor innan båten är färdigbyggd om du köper direkt från tallin.

mvh/Samme

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inte mycket kvalite på glasfiberjobbet!

Inte mycket kvalite på glasfiberjobbet!

I överigt vet jag inte så mycket har inte provat att paddla den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips