Tips önskas på kort och enkel vandring.

Hej.

Jag har tänkt att jag ska ge min far en vandring i födelsedagspresent nu när han fyller 70 år.
känns som att om vi skall göra något sådant är det sista chansen nu, han börjar bli gammal gubben.
Hade först tänkt mig Sarek, främst därför hans far (min farfar) var så himla förtjust i det och vi har massa vackra böcker därifrån.

Han fyller som sagt 70 så och han har vissa rygg och hjärtproblem så jag tänker mig en relativt lätt vandring. Han är rätt stark ändå i kroppen så han borde nog klara det mesta. Jag vet dock ej om han skulle orka bo i tält hela tiden om det blev svinkallt och blåsigt om nätterna. Kanske är stugor att föredra.

Ett annat problem är att vi inte kan vara borta så länge, helst under en vecka ner mot typ 4 dagar.

Givet dessa kriterier, har ni då några tips på lämplig resa?
Kanske kan vara bra med något ställe som det dessutom inte tar för lång tid att ta sig till transportmässigt.

Vilken tid ska man åka förresten? Har läst på om den frågan, verkar som att slutet av Augusti eller början av September är bra. Jag gillar verkligen inte mygg.

Ja, tackar på förhand. Hoppas jag får in några bra tips.

1) Tåg till Abisko. Övernatta på turiststationen.
2) Vandring in i Gorsavagge. Övernattning i stugan. Svagt uppför ca 13-14 km
3) Vandring upp ur vaggen och vidare till Låktatjåkka fjällstation. Bastu, middag och övernattning. Mycket kuperat men fantastiska utsikter. Ca 9 km
4) Vandring till Njulla. Linbanan ner till Abisko. Middag och övernattning. Ca 12 km med spektakulär avslutning.
(En lättare variant är att följa leden ner till Björkliden och sedan följa rallarvägen.)
5) Tåg hemåt.

HåkanF

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle nog inte rekommendera stigningen från Gorsavagge mot Låktatjåkka till någon med rygg- och hjärtproblem - när jag jobbade i Latnjajaure fick vi mer än en gång ta hand om folk som fått vända under mer eller mindre dramatiska former på vägen upp efter att ha blivit överrumplade av både stigningen i sig och klimatomslaget.

Däremot kan kan ju göra en relativt enkel vandring från Abisko om man börjar med att ta liften upp på Njulla, då kan man vandra i princip med enbart medlut hela vägen tillbaka till Abisko, t.ex. via stugan i Gorsavagge. Fast även den trippen innebär ju en del orösat traskande.

Per

Ett förslag:
Tåg+buss till Ritsem. Båt över Akkajaure till Änonjalme (alt Vaisaloukta) varifrån det är ca 4 dagars vandring till Staloloukta via Padjelantaleden. Den sträckan är relativt lindrigt kuperad och ger fina vyer över både Padjelanta och de stora sjöarna Vastenjaure och Virihaure, samt Akka och Sareks fjällmassiv. Stugor finns utmed leden om ni vill slippa bära tält.
Helikopter tillbaka till Ritsem från Staloloukta med Fiskflyg som kör regelbundna turer + buss och tåg hem.

Du skriver inte var ni bor, men med övriga förutsättningar tycker jag det pekar mot Jämtland.

Med nattåget blir det en tidseffektiv resa. Om ni utgår från Vålådalen kan ni gå till Lundörrstugan, Vålåstugan, Gåsen och Stensdalen, eller ett urval av dessa. Ta med tältet så kan ni välja övernattning efter väderleken.

Stugorna stänger inte förrän den 27 september i år. Om ni startar kring 10-15 september så har höstfärgerna kommit och den värsta trängseln avtagit. Och det är helt myggfritt!

Fjällkartan heter Z6.

Lycka till önskar Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips