Tips leden Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen-Sylar

Hej

Anser mig vara en ganska van fjällvandrare. Har gått själv ett par år i Jämtlandsfjällen. Tänkte nu gå Storulvån-Blåhammaren- Storeikvollen-Sylarna-Storulvån.

Leden till Blåhammaren och vid Sylarna kan jag, men hur är leden i Norge? Då till Storerikvollen och till Sylarna? Sträckan, ca 6,5 mil, inga problem. I de beskrivningar som finns på STF:s sida verkar det inte vara några större svårigheter. Men skulle vilja utbyta lite erfarenheter och tipns med någon som gått sträckan

Mats

vitkanin; sa:
Hej

Anser mig vara en ganska van fjällvandrare. Har gått själv ett par år i Jämtlandsfjällen. Tänkte nu gå Storulvån-Blåhammaren- Storeikvollen-Sylarna-Storulvån.

Leden till Blåhammaren och vid Sylarna kan jag, men hur är leden i Norge? Då till Storerikvollen och till Sylarna? Sträckan, ca 6,5 mil, inga problem. I de beskrivningar som finns på STF:s sida verkar det inte vara några större svårigheter. Men skulle vilja utbyta lite erfarenheter och tipns med någon som gått sträckan

Mats

Jag gick där med familjen för över tio år sedan, jag var ganska ung (runt 11-12), men jag minns inga problem över huvud taget, så det måste vara lättvandrat. Vi tältade, så bevisligen finns tältplatser. ;)

Vi gick inte ända fram till Storerikvollen dock, utan vände mot Sylarna en bit innan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
vitkanin; sa:
Hej

Jag har inte gått sträckan på sommaren men avverkade den på turskidor för några dagar sedan ... veckan före påsk. Från Blåhammaren till Storeikvollen är det nedför större delen av etappen. Inget särskilt brant utan till större delen en lång utförsvandring. De höjdmetrarna tas sedan igen på etappen upp till Sylarna. Först något flackare och sedan en envis, gradvis, stigning. Inte heller här några särskilt branta partier. Väl markerat och det borde inte vara några större svårigheter på sommaren heller.

Fantastiskt fina omgivningar. Vi fick faktiskt idén att gå i området till sommaren för att få bilden av hur det ser ut då.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips