Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning

Första vandringen gjordes i sommar med sonen, kungsleden på strax under 12 dygn. Älskade att vandra!!
Utrustningen var en billigare första utrustning (liggunderlag: 1500g/ packyta 33x15 cm, sovsäck: 1300g/ packyta 37x21 cm) och nu önskas köpråd och tips, gärna erfarenhetsbaserade för att köpa in bättre utrustning för flerårig vandring.

-Kvinna 165 lång, tycker om att sova svalt året om inte frusen av mig
-kommer vandra vår/sommar/höst, främst i fjäll
-Önskar låg vikt och liten packyta, gärna hållbarhet också
-max 4-5000 för liggunderlag och sovsäck

Har läst en hel del om olika utrustning och tester av sådan, men upplever det svårast att förstå/veta, hur olika sovsäckar och liggunderlag tillsammans kan ge så olika effekt/resultat. Ett bra liggunderlag kan sänka kraven på sovsäcken och vice versa.

Hoppas på alla reflektioner och tankar, erfarenheter och råd i frågan. Har nu hittat min nya passion i livet och tar gärna emot all hjälp jag kan få!
Mvh / Jessica
 
Hej!
Lite allmäna råd:

Ett bra liggunderlag är a och o tycker jag. Man kan frysa även i en väldigt varm säck om liggunderlaget är dåligt. Om du är intresserad av låg vikt och volym så kan jag passa på att varna för att ta ett för smalt liggunderlag. Det är tråkigt att hamna utanför. Och givetvis ska du ha ett liggunderlag med isolering i! Annars blir det kallt.

Kör du med uppblåsbart har du dock inget att använda när du vill sitta på marken. Så jag kombinerar hels med ett tunnt vanligt liggunderlag ändå. I fullängd så kan jag ha det dubbelt vid behöv, ha det under luftmadrassen om det är kallt eller täcka resten av tältgolvet med det om det känns passande. Osv. Om jag går med någon som har med sig dubbla skumplastunderlag att sova på så kan jag ju snylta på deras underlag vid raster =D

I teorin kan man ju ha ett litet sittunderlag att sitta på men om jag sitter på marken så räcker det inte med underlag under just rumpan, jag vill kunna vräka ut mig lite för att få maximal vila. Vila är viktigt när man går mycket!

Sen så kan ju ett uppblåsbart isolerat liggunderlag användas även utan att blåsa upp det, så har man ett någorlunda slitstarkt kan man ju använda det som rasunderlag ändå. Jag förmodar att de är mycket hållbarare om man inte har luften i. Har dock inte använt det på det sättet själv.

Mitt uppblåsbara gick dock sönder på min senaste tur och jag lagade det inte tillräckligt bra. Så jag är lite sur på det nu. Ska nog gå tillbaka till mitt skumplast-thermarest ett tag och se hur de känns nu när jag vant mig med att sova på 7cm mjuk madrass. Det är ju skönt att ha luft under ryggen om underlaget är knöligt eller hårt, men om man delar tält med någon som sover på vanligt liggunderlag får man ju ändå välja jämn mark att ligga på. 1 tunnt billigt skumplast + uppblåsbart med bara lite luft kvar i fungerade rätt bra att sova på också förresten.

Annat att tänka på med uppblåsbara liggunderlag är hur mycket de låter. En del låter väldigt mycket så fort man rör sig. Jag blir alltid trött på prasslande material när jag är ute värderar prasselfria material högre och högre. En del är även väldigt hala, vilket blir störande så fort underlaget lutar det allra minsta. Med mitt skumplast thermarest med tvärgående "ribbor" har jag knappt upplevt att jag glidit i sömnen.
De flesta uppblåsbara har ribbor på längden. De transporterar fukt och gör att man glider lättare, det verkar mkt smartare att ha dem på tvären. Men jag har ingen erfarenhet av uppblåsbart med ribbor på tvären dock.

Jag har ett Mammut uppblåsbart. Jag undersökte faktiskt prassel- och glidegenskaperna hos en rad liggunderlag och valde det som var bäst på det viset. Det är också mycket varmt. Jag hade dock gärna haft ett kortare. Tror mitt är 40cm längre än mig. Det hade inte gjort så mycket om det var för kort, däremot så gör ju längden att det tar upp plats i tältet, att det lättare hamnar utanför tarpen när jag sover under den och allt vatten som landar på underlaget rinner ju snabbt till den lägsta punkten, dvs där jag ligger. Bredden vill jag inte snåla på, hemskt att hamna utanför, men längden behöver man inte överdriva. Dessutom är det ju ett smidigt sätt att spara vikt på.

Genom att ha ett bra liggunderlag behöver man inte ha en överdrivet varm sovsäck. Liggunderlag är billigare än sovsäck, men det är också mycket enklare att reglera temperaturen med ett varmt liggunderlag. Plus att det känns mkt bättre för ryggen om värmen försvinner på nått annat sätt än just via markkyla, man kan sova ganska varmt men ändå bli kall om ryggen på ett sätt som gör den stel på morgonen. Liggunderlaget kommer ju inte göra det plågsamt om det är för varmt, vilket sovsäcken gör. Med ett bra liggunderlag är det ju bara att öppna upp sovsäcken osv.

Alltså ett bra liggunderlag sänker kraven på sovsäcken men jag upplever inte att en bra sovsäck sänker kraven på liggunderlaget egentligen.

Ang sovsäck så tycker jag även där att det är tråkigt med en för lång sovsäck, det blir kallt om fötterna. Men många korta lättviktssovsäckar är även tighta. Och en tight sovsäck blir lätt kall om du drar upp benen och tycker ihop isoleringen. Jag tror inte man ska titta för mkt på temperaturangivelserna, jag gissar att de mest testar själva isoleringen. Jag har hellre lite mindre isolering men lite vidare skärning, värmekrage, ordentlig isolerande ramsa (vad-det-nu-heter) längst med hela dragkedjan, lätthanterlig lagom grov dragkedja osv än en sovsäck där man har sparat in på alla detaljer och min gissning är att man kan spara in en del vikt på isoleringen genom att lägga krutet på liknande detaljer.

Det är så klart viktigt att ha en tillräckligt varm sovsäck, det är hemskt att frysa. Men jag tycker att det är lättare att klä på mig mer kläder än att få det att fungera med en för varm sovsäck. Jag har valt att ha tjocka ull-långkalsonger som jag sätter på mig redan tidigare under kvällen så att jag är varm och go ändra fram till läggdags och så sover jag även i långkalsongerna. Är det varmare så använder jag tunnare eller inga alls. På så sätt är sovsäcken alltid lagom varm och även om långkallingarna tar plats så tjänar jag ju in lite av det på en lättare sovsäck. Plus att jag behöver ju inte släpa på den extra vikten varje gång.

Oj det var en lång text, så kan det gå, lycka till!
 
Bra synpunkter

Jag tycker som Kimmy - ett brett, varmt liggunderlag är A och O, gärna ett R-värde på upp mot 4. Eller också ett som kompletteras med ett skumplastunderlag vid behov. Uppblåsbart är skönt för kroppen! Sedan skall man inte glömma att om du ligger i en sovsäck så trycks dunet ihop på "liggsidan" och isolerar ingenting. Därför kan man gärna ha en quilt fylld med dun i stället så får du större rörelsefrihet - speciellt om du roterar då och då i sömnen.
Jag bär hellre ett par hekto extra än fryser på natten så jag tycker det är bättre att "överdimensionera" sovsystemet. Det kan ju faktiskt bli några grader kallt på natten om du går den finaste tiden - mitten augusti till mitten september.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
niklaz Solskyddstält för spädbarn eller andra tips? Bo och sova 6
HELLRIK Kondens tips - Nordisk Telemark ULW 2 Bo och sova 3
subsoil Tält-tips mottages :) Bo och sova 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...