Tips kajakköp

Hej!
Skulle vilja ha lite tips inför kajakköp.
Har tänkt försöka testpaddla innan köp men vill ha tips på vilka modeller jag ska kika efter.
Är nybörjare, 170 cm lång och väger 50 kilo, kommer paddla i älv/Östersjökusten och har inte tänkt lägga en förmögenhet utan vill gärna hitta nåt till ett rätt ok pris. Vilka modeller ska jag titta på tycker ni? Tacksam för tips! :)

Senast ändrad:
En äldre VKV Kåre Anita eller Lisa bör du ha med i provpaddlingsprojektet. Prisvärda trevliga och med stabilt 2:a handsvärde.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fler frågor måste besvaras förs

Det är några basfrågor som är viktiga priset har du beskrivit men sen hur ska du använda kajaken ,ska den transporteras jämt på biltaket är vikten viktig och ska du kör mest långturer är stuvutrymmet viktigt sen är materialet viktigt jag själv kör Marlin Prilite och är nöjd med den.

Östersjökusten? Menar du inomskärs eller vill du ut på havet? Ganska stor skillnad på det också. Och hur mycket utrustning vill du kunna släpa med? Satsar du på övernattningsturer?

Tack! Inser att jag var lite vag. Det är dagsturer som är aktuellt, så någon större packning behöver inte få plats. Kommer att hålla mig inomskärs. Bor ca 100 m från vattnet så kommer främst att paddla hemmavid men vill gärna kunna ta den på takräcke och åka några mil med den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips