tips för tältning

Lite tips för tältning hittar ni i denna artikel..titta längst ned om ni är otåliga

Källa: http://www.nwt.se Nya Wermlandstidningen
Man föll från klippavsats

ÅRJÄNG: Marken fösvann

En kanotist i 60-årsåldern föll handlöst tre meter ner mot vattnet när han på tisdagsmorgonen kravlade sig ut ur tältet för att utföra sina morgonbestyr. Han slog ansiktet i stenarna och fördes i ambulans till sjukhuset i Arvika.

Mannen kommer från Norge och var ute och paddlade på Stora Lee tillsammans med sin fru. De övernattade i tält på ön Stenholmen i Föllsbyviken cirka 1,5 mil från Årjäng.
Tidigt i morse skulle mannen gå ut och utträtta sina morgonbestyr. Men marken ”tog slut” och han föll framstupa cirka tre meter ner mot vattnet där han förmodligen slagit i stenarna, tror räddningsledaren Niklas Hammar vid räddningstjänsten i årjäng.
– Vi fick larmet tre minuter i sex och drog på med helikopter från Lörenskog. Den använder vi flitigt vid bilolyckor och liknande.
Nu var det inte så farligt som det lät.
– Vi fick larmet som ett fall från en klippavsats, men det var inte mer än tre meter. Fast ändå, säger han, att falla tre meter just när man vaknat är inte riskfritt.
Mannen lyckades kravla sig upp igen och Niklas Hammar tror att hustrun larmat SOS efter någon halvtimme-timme när han klagat över ryggsmärtor.
Hon var chockad och medan mannen fördes till sjukhus togs hon omhand på brandstationen innan hon kunde köra vidare till Arvika och hämta honom.
Han fick skadorna i ansiktet omskötta men var inte i behov av annan sjukvård, meddelades det i en kommuniké från Arvika sjukhus.

Fotnot: Ett tips kan vara att inte sätta tältet för nära utsikten, hur vacker den än må vara. Ifall man måste upp innan man riktigt hunnit vakna.

KARIN SIDENVALL
0570-71 44 50 / karin.sidenvall@nwt.se

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Snarare tänka på hurdan man är om morgonen...

...och avpassa placeringen efter det. Jag har tarpat ett par meter från en ca hundra meter hög avgrund och det är inget jag önskar jag hade ogjort, att få somna till den utikten var fint! Och vilken utsikt på morgonen när man kunde slå en mycket lång båge!!

Regelpoliser!

Det är väl klart att man skall tälta med utsikt om tillfälle ges, sen att man måste komma ihåg var man är gäller vid alla övningar, glöm aldrig det.
//J

avslutad210712

Gäst
Vanligare är väl att man (inte jag, aldrig hittills åtminstone) tältar i en grop, som blir till en vattensäng under nattens oväntade regn.

När vi tältade i Kaskasavagge upptäckte jag på morgonen att platsen vi valt blivit till en trevlig liten bäck under natten :)

Visserligen inte fjällvandring, men en usel tältplats var det. Vi hade visst glömt att vatten är ett rörligt element...

Bilagor

• 074.jpg
    074.jpg
    57.3 KB · Visningar: 534

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips