Tips för gröna kajakpaddlare

Tips för gröna kajakpaddlare??

Jag och några kompisar tänkte i sommar bege oss ut på en liten paddelhajk..Vi har tidigare paddlat kanadensare tillsammans och har i år tänkt att prova på kajakpaddling..

Några tips på bra kortkurser?
Bra paddelställen?
Vi tar glatt emot alla tips!
Mvh Magdalena

Re: Tips för gröna kajakpaddlare??

Hej!
Kul att ni tänker testa på kajak, det är först då man förstår vad paddling egentligen är.

Vad det gäller kurser finns det många alternativ. En del kanotklubbar har "prova-på-paddling" för allmänheten under sommaren. Som vi i Kalmar till exempel. Det brukar bara vara att komma ner, hör med din närmsta kanotklubb.

Om du lär känna någon privat som äger en kajak, kan du ju alltid få paddla med honom/henne.

Det finns många företag som ordnar kurser också.

Paddelställe och turförslag är lite svårare att ge. Det beror på hur långt ni är beredda att åka för iläggning. Hur länge ni vill paddla och hur mycket ni har paddlat innan ni ger er iväg. Men självklart ska ni paddla i en skärgård, inga insjöar alltså. Det blir bara segt med kajak, där lämpar sig canadensare bättre.

Ta en titt på dessa sidor: http://www.kajak.nu/ http://www.kanotguiden.com/ - leta under "havspaddling"
[Ändrat av Lasse Larsson 2006-01-30 kl 09:03]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Det beror helt och håller på vart ni vill paddla, jag kan ge en hel del tips om introduktioner etc i Stockholmsområdet. Fina paddelvatten har jag koll på lite var stans längs med kusten. Med lite mer information kanske jag kan hjälpa er lite på traven?

Hälsningar
Louisa

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips