Tips för en randonné-nybörjare

Har kollat lite på Randonné utrustning så att jag kan
gå på toppturer med mina slalomskidor (Rossignol Bandit).
Tanken är att jag ska byta ut slalombindningen till
en Diamirbindning eftersom man då både kan köra
med slalom och randonnépjäxor.
Sen var det då pjäxorna, överallt verkar Scarpas Titan vara i särklass billigast, och även lättast - 3.3 kg enligt http://www.addnature.com. Scarpas andra pjäxor, Denali och Laser kostar ju ofantligt mycket mer, trots att de t.o.m. väger mer än Titan. Hur går detta ihop?
Vad är fördelarna med Denali/Laser? Nån som vet?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re. Tips

Hej Mikael.
Scarpa Titan är gjord för att vara den billigaste skon i deras sortiment, skillnaden mellan Denali och Titan är att Denali har ett spänne till och har ett skal som är högre och gjord i ett kraftigare material. Denalin är gjort för att få egenskaper som är så lika som möjligt ett par vanliga slalompjäxor. Titan ska liksom vara deras "instegsmodell". Lazer är det senaste tillskottet och har en sula som passar Dynafits TourLite bindning, den är dessutom ganska lätt vilket gör att den passar de som tävlar men inte vill ha två par pjäxor (Dynafits Tourlite men thermofit innersko väger ca. 2kg). Lazer och Denali är högre än Titan (på Titan så sitter det en "spoiler" bakpå för att försöka kompensera detta) och detta ger skor som är bättre utför än Titan.

Lycka till med valet.

Anders - utsidan.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips