Tips för begagnatköp av glasfiberkanadensare

Ja, rubriken säger nog det mesta. Men hursomhelst: jag har börjat titta på att köpa begagnad kanadensare och det lutar åt glasfiber eftersom utbudet av alubåtar är knapert.

Just nu är vi spekulanter på en begagnad jofa-kanadensare.

Är det något speciellt att tänka på och som vi ska vara extra noga att kolla efter?
Vad kan vara lämpligt pris? Verkar landa runt 3000kr.
Att forsla hem den efter köp, räcker det med vanligt takräcke och spännband?

Tack för alla tips!

Jag kan bara svara på en av dina frågor.
När jag hade min Volvo 940 körde jag kanadensare på takräcket flera gånger. Funkade finfint. Jag fäste två spännband vinkelrätt över kanoten bara. Då satt den fast som berg..

Vad Du ska titta på?
Är det så mycket att titta på? Det är väl inte nån avancerad konstruktion. Kolla om utsidan ser sliten ut kanske, dvs om det är på väg att gå hål någonstans. Kanske titta på om den har varit lagad i skrovet. Se om bänkarna sitter fast.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Gärna en lina från stävarna ner till dragkrok, bogserögla eller vad det nu går att knyta i på en modern bil. Runt kofångarna brukar inte fungera nuförtiden...

Har kanoten aluminiumkölar? Kolla att de inte fått en smäll så det blivit krosskador under. Besvärligt att laga.

Jag tycker att kajaken sitter fast betydligt bättre på takräcket om jag lägger liggunderlagsbitar mellan kajaken o takräcket. Antar att det är likadant för kanadensaren. Det blir helt enkelt inte lika halt mellan båten o takräcket.

Har också haft lite problem med att köra kajaken på bil som har alldeles för lite avstnd mellan takräckena. Det brukar inte känns så himla stadigt, så om du har en lite bil borde du kanske vara lite mer försiktig (det har alltid funakt dock, bara inte känts lika bra).

Snabb uppföljning...

Plötsligt ringde en annan säljare och nu är jag plötsligt ägare till en kanadensare som verkar heta något med "Glasser Clipper" (skylten lite söndernött). Hoppas den är värd 600 kr. Har frågat efter mer info om modellen i separat tråd

Det blev två!

Tack vare lite tur med tajmingen och lite bizznizmannaskap slutade kanotshoppingen med att vi köpte både en Glassérs Clipper och en Jofa! Nu kan hela familjen paddla samtidigt. Kul!
Ska bli spännande att se hur de är att paddla och vilka "karaktärer" båtarna är...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips