Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält?

Har ett Exped Synmat uppblåsbart liggunderlag.
När jag tältar blir det ett gnekande oljud mellan tältbotten och liggunderlag vid minska rörelse.
Har ni några tips för att dämpa/minska ljudet?
Funderat på att offra en sovsäcksliner och dra runt liggunderlaget (men tältar för sällan för att komma ihåg det till nästa gång ha ha)?

Jag har expeeds egna stolsöverdrag runt liggunderlaget (downmat 9 XP LW) , även då jag sover på det. Då skyddar jag mot punktering och får dessutom med mej en skön stol (nästa fotölj) och låter det sitta på även då jag packar ner i förvaringspåsen. Tömmer man ut luften väl så går det ner hopprullat i orginalpåsen.
Har inte reagerat på några ljud då jag sover så, men är nog å andra sidan inte så känsligt för just dessa lud, det brukar låta i naturen ändå, t ex djur, vind och annat. Hjälper annars öronproppar att sova med?

Sov gott!

/Patrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Späd ut byggsilikon med ren bensin så att det blir lagom trögflytande, dutta det på undersidan liggunderlaget med en ca. 20 cm avstånd, låt torka. Hjälper mot oljud eller om liggunderlaget glider lätt mot tältgolvet.

Späd ut byggsilikon med ren bensin så att det blir lagom trögflytande, dutta det på undersidan liggunderlaget med en ca. 20 cm avstånd, låt torka. Hjälper mot oljud eller om liggunderlaget glider lätt mot tältgolvet.

Altenativ till byggsilikon är Rubberfix. En tub räcker långt och är i vilket fall som helst bra att ha hemma.

Jag har också Exped Synmat liggunderlag och har aldrig vad jag kan komma ihåg reagerat eller noterat något oljud? Kan tältgolvet ha betydelse?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips