tips ang vandringsstegjärn och yxa

Hej!
Planerna är att åka till Elbrus i sommar med ett gäng andra utsidare och jag har tidigare hyrt grejor när jag varit på berg men funderar på att köpa nu så ajg villha tips på billiga men bra stegjärn för vandring (behöver alltså inte gå att klättra med). Tänkte ha dem på vanliga styva lädervandringskängor (ej plastskor).
Har surfat runt lite på addnature, sportsnet, klatterochhogfjäll, northtrading men blir inte helt klok på alla modeller som finns.
Om man inte ska klättra ska man ha ledade eller hur? Hur viktigt är det att de är lätta att justera (utan verktyg)? Är det något man gör en gång och sen är det klart eller?

Hur lång ska en promenadyxa vara om man själv är 186 cm? De finns ju från 40cm upp till 65 cm. Rem ska man väl ha men är det mer att tänka på?

tacksam för tips, allmäna såväl som specifika både avseende modell och inköpsställe.

/Patrik
 
Om jag köpt nya...

Om jag skulle köpa nya vandrings-stegjärn nu, så skulle jag inte köpa ett par av "pepparkaksforms-modell", dvs där det är en räls runt kanten på skon, se t.ex. Grivel2F. Detta för att det så lätt fastnar snö under, även om man har s.k "antibott" på, riktigt tråkigt vid vissa snöförhållanden. Men med bra antibotts så går det bra för det mesta.

Cassin http://www.northstar.se och Charlet Moser har järn som inte är av "pepparkaksforms-modell", såna skulle jag skaffa.
 
Grivel 2F, tror jag att jag har själv... dessa är ledade, går att justera med en 6-8mm nyckel, eller nåt liknande. Stegjärnen justerar man förvisso för sin sko, men strular det vill man nog kunna justera dem "under färd". Kanske inte de billigaste...ca 1200kr, tror jag.

De antibotts som föjde med har funkat bra för mig, men lite snö fastnade nog...

Vandringsyxan ska vara rak och spetsen ska nå till fotknölen när du håller den i huvudet. En handledsrem ska finnas, men där får man känna sig fram vad som känns skönt... Jag har en Lucky (5-600kr), köpt hos Fjällskog i Uppsala.

På Elbrus rekommenderar jag förresten ett par justerbara stavar istället för yxan. Funkade finfint.

Lycka till!
/Niklas
 
Kabonk; sa:
...På Elbrus rekommenderar jag förresten ett par justerbara stavar istället för yxan. Funkade finfint...

Selfarrest med stavar???? Har inte bestigit Elbrus men visst finns det glaciärsprickor, kamvandringar m.m.? Vad gör du om kompisen trillar ner i en glaciärspricka?
Men visst, så länge som det inte händer något är säkert stavarna bra...

/Sohrab (som aldrig skulle byta yxan mot något:) )
 
Grivel G10 är fantastiskt bra "vandrings"-stegjärn (10 taggar), Grivel Nepal (tror jag den heter) med 75cm skaft. Jag har en sådan yxa själv och tycker den funkar finfint för Elbrus (och annat bus). Jag är 186 cm lång.

Bra grejer till bra priser. Kanske 6-800 spänn för stegjärnen och, tror jag, bara typ 400 spänn för yxan, när jag köpte den, för några år sedan (98, kanske?)

Bra grejer i alla fall.

MVH

/Kotten
 
sohrab; sa:
...Har inte bestigit Elbrus men visst finns det glaciärsprickor, kamvandringar m.m...
Lite nonchalant så förutsatte jag att de kommer gå "den vanliga" leden upp. Längs den finns inga glaciärer als. Inga kammar. En rejält brant skidbacke på slutet... Man går följdaktligen inte heller med rep och behöver då heller inte kunna "arrestera" ett helt replag om man skulle förlora fotfästet.

Kan nog verka lite slappt att inte ha med en isyxa på en 5000m-topp, men den behövs helt enkelt inte.

sohrab; sa:
...Men visst, så länge som det inte händer något är säkert stavarna bra...
/Sohrab (som aldrig skulle byta yxan mot något:) )
Saker man inte vet något om bör man kanske undersöka innan man insinuerar att andra är tokstollar, eller?

/Niklas
 
Kabonk; sa:
Saker man inte vet något om bör man kanske undersöka innan man insinuerar att andra är tokstollar, eller?

/Niklas

Inte för att jag menade att någon var tokstolle men jag förstår din poäng och håller fullständing med! Ber om ursäkt gör jag också :).
 
Isyxa bra, men skidstavar duger nog...

...det är inte så hiskeligt brant. Det kan t o m vara bättre än isyxa om det är ett snölager, då kan man "häva sig upp" med armarna i korta intensiva pass.

En GPS kan vara bra och ha om man överraskas av dimma. Om inte leden är utstakad med pinnar (vilket den är ibland) så är det nog lätt att vandra för långt åt höger vid nedfärd när man är trött. Där finns ett otrevligt område med glaciärsprickor.
 
Vad föll valet på?

Patrik, vad blev det för stegjärn och yxa?

/Fredrik - som själv är på väg till Elbrus.
 
så blev det! Re: Vad föll valet på?

Zedde; sa:
Patrik, vad blev det för stegjärn och yxa?

/Fredrik - som själv är på väg till Elbrus.

På Elbrus hade jag inte storskor, utan vanliga vandrarkängor och problemet är inte att få fast stegjärnen - med remjärn får du fast dem. Dock så är det kallt!! Jag brukar inte frysa om fötterna men stegjärn av metall leder ju bort värme effektivt så jag fick stanna och värma fötterna på vägen upp på Elbrus. kanske ahde jag ltie för trånga skor också men som sagt minst dubbla sockor och välfordrade storskor är nog inte så dumt ändå. Jag har remstegjärn från black diamond som ajg inte monns modell på men det är ledade enkla remjärn.
Yxa köpte jag billigaste möjliga med handledsrem, nämligen följande:
http://www.sportsnet.se/wsp/sportsn...ar_1=GRI6-60&categorynu=BG&categorytxt=Is/Snö
Jag hade aldrig direkt användning av yxan men ångrade däremot att jag inte tog med teleskopstavar som jag skulle haft glädje av. Har köpt det nu.


/Patrik
Bilder finns på:
http://elbrus.has.it
 
tango; sa:
stegjärn för vandring (behöver alltså inte gå att klättra med).

Finns det sådana, och får man inte vanvettigt ont i tårna av dem, gillar inte alls att gå i stegjärn, och begriper mig inte på dem som knallar om kring på glaciärer o snöfält i alperna med stegjärn fast de inte behövs alls.

Om snön är hård, t ex tidigt på morgonen, är inte stavar till mkt hjälp jämfört med en isyxa.

Per
http://lowdin.nu
 
stegjärnen

ipg289h; sa:
tango; sa:
stegjärn för vandring (behöver alltså inte gå att klättra med).

Finns det sådana, och får man inte vanvettigt ont i tårna av dem, gillar inte alls att gå i stegjärn, och begriper mig inte på dem som knallar om kring på glaciärer o snöfält i alperna med stegjärn fast de inte behövs alls.

Om snön är hård, t ex tidigt på morgonen, är inte stavar till mkt hjälp jämfört med en isyxa.

Per
http://lowdin.nu

Jag förstår inte riktigt hur segjärn kan göra ont på tårna. Det borde väl vara skornas fel i så fall. Mina remstegjärn klämmer inte alls på tårna. Remmar kors och tvärs över foten samt lite halvmuka plaststyrnignar för häl och fotspets.

På Elbrus kunda man ev ha klarat sig utan stegjärn då det kom en hel del snö men under snön fanns en hård och bitvis hal hårdpackad snö/isyta och där snötäcket är tunnt vill jag inte vara utan stegjärn.

Min kommentar om klättring är att jag inte behövde använda tåspetsarna på stegjärnen på Elbrus, det var bara "broddarna" under skon som behövdes och som sagt yxan satt på ryggsäcken udner större delen av toppattacken. Sista branten upp till toppen (mellan öst och västtoppen, där man skråade upp) där kändes det bra att ha en yxa om man ramlat.
Men för övriga vandringen är stavar en skön avlastning.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
16stolpar Jämtlands fjällklättring - nybörjare söker tips! Alpin / Bigwall 4
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
karrlander Tips i Jotunheimen sökes Alpin / Bigwall 14
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
limitless86 Tips; Bigwall-turer med inslag av aid. Alpin / Bigwall 9
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12
Mike C Tips på ställen för alpina nybörjare? Alpin / Bigwall 10
Bahman Tips om boende i Cham Alpin / Bigwall 1
Väderjacob Tips för alpina nybörjare Alpin / Bigwall 2
Mangster Tips på stora väggar att friklättra i Norge? Alpin / Bigwall 18
oscarsundholm Syltraversen Tips och råd Alpin / Bigwall 4
m_stromqvist behøver tips om grønland Alpin / Bigwall 1
Tovetjarn tips om storsko? Alpin / Bigwall 5
m_o aid tips Alpin / Bigwall 5
lumpi Tips om Kauskasus? Alpin / Bigwall 1
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Jonas J Aconcagua tips önskas Alpin / Bigwall 0
Fjle Tips om praktikplats Alpin / Bigwall 0
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2
Tips till nybörjare bitte... Alpin / Bigwall 1
glaciærtur-tips søkes!!! Alpin / Bigwall 0
OnMyWay Ang kängor Alpin / Bigwall 11
zardoz Fråga ang. firning Alpin / Bigwall 7
zardoz Fråga ang. bigwall Alpin / Bigwall 17
Arytmica Utrustningsfråga ang. Bigwall Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.