Tipitält

Hej.
Har blivit mera intresserad av tipitält även pyramid tält på sistone.
Hur många är det som använder tipitält eller pyramidtält här inne.
Jag har ett dd supelight pyramid tent xl men tänker skaffa ett som både passar fjäll och skogen.
Någon som vet ett bra märke som inte kostar skjortan?
 
Har just börjat använda det denna vinter och med kamin är det oslagbart.
Jag sydde ett litet 1 person tipi / lavu tält i tunn-mellan tjock bomull kanvas väv, gick åt 8 m tyg och den sammanlagda material kostnaden låg på ca 1100-1200kr sedan tillkommer kostnad för ytbehandling med tex vax eller silikon på ca 200-300kr.
Det är relativt lätt sömnads arbete om man har en symaskin som orkar sy genom kraftigare tyger. Det svåraste momentet är att räkna ut och göra mönster. Min Tipi blev lite lågt och har efter användning insätt att jag borde gjort det lite högre.
 
Enligt säkra källor så kommer ett nytt märke lanseras i Sverige inom en väldigt snar framtid. Så har du inte bråttom. Vänta och se ifall det är något som uppfyller dina önskemål. Jag återkommer med mera info när jag får höra mer.
 
Hej.
Har blivit mera intresserad av tipitält även pyramid tält på sistone.
Hur många är det som använder tipitält eller pyramidtält här inne.
Jag har ett dd supelight pyramid tent xl men tänker skaffa ett som både passar fjäll och skogen.
Någon som vet ett bra märke som inte kostar skjortan?

Jag skaffade ett Luxe outdoor F8e Winter shelter i höstas som jag använt några gånger i vinter och då tillsammans med Winnerwells kamin i titan. Ca 3,5 kg för tält och kamin är rätt bra tycker jag. Just den modellen är väl kanske lite tung/stor om man ska bära med sig den på sommaren, men de har andra modeller och jag bedömer mitt som prisvärt. Har två bekanta som använder Seek Outside Cimarron som är väldigt nöjda men det kostar nästan dubbel upp mot Luxe outdoors.
Sommartid har jag de senaste 4-5 åren mest använt ett SMD lunar solo men är sugen på ett Locus Gear Khufu HB som fått bra kritik. De har dock varit svåra att få tag på länge men förhoppningsvis dyker det upp en batch snart.
Men det beror ju lite på vad du vill ha. Vill du ha möjlighet att använda kamin? Då är det något som Cimarron eller Luxe outdoor som gäller. Behövs det inte och du vill komma ner i vikt - då är det något åt Khufu HB-hållet. Om vikten i fokus och priset oväsentligt, då finns det ju tält dyneema komposit som umeåsydda Sarek gear som är superlätt och dyrt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
KalleSkog Tipitält för året runt boende Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.