Tiltad 60CSX

Hej.

Är numera lycklig ägare till en 60CSX. Men det är en knorr på vårt sammarbete. När jag håller den i våg funkar den som jag tror och hoppas att det skall vara. Kartan visas som jag står och om jag roterar ett varv runt egen axel följer riktningspekaren och kartan med. Så långt allt väl. Men när jag tiltar den Ex. i fästet på kajaken så tappar den fullständigt orienteringen. Den tar en riktning mer eller mindre mot söder. Roterar jag ett varv visar den söder både när jag har näsan åt söder och åt norr, där emellan går den ca. 20 gr. åt öster och väster. Vad beror detta på? Måster den verkligen hållas vågrätt för att fungera.

Mvh
Roger

Hej igen.

Jag hittade orsaken. När den elektonoska kompassen är på slagen måste den hållas vågrätt. ???
Men den avslagen funkar GPS:en lutad. Skall det vara så eller är det min som är tokig.

Kanske lika tokig som förbipaserane måste trott att jag var. Planlöst gående fram och tillbaka i trädgården, tittande på en "stor mobil" ;-)

Mvh
Roger

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Japp. så skall det vara.
Den elektroniska kompassen behövs bara när du står still eller inte har gps mottagning. Den drar oxå en massa batteri.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips