Tillgång på gas i Europa & världen?

Hej,

Jag har ett Primus kök som funkar perfekt och jag har använt det många år på olika resor både i Sverige och utomlands. Det är dock inget multibränslekök utan fungerar bara med gas. Jag har själv köpt gas i både Spanien och Frankrike men då har det alltid varit vid någon "vandringsort". Mitt lilla dilemma är nu att vi kommer flyga till Gibraltar och vi kommer behöva gas så fort som möjligt för att hålla kostanderna nere. Hur ser tillgången ut för gas i Spanien & Franrike och Europa som helhet? Hur är det utanför Europa? Borde man införskaffa en multibränslekök för att vara på den säkra sidan?

Mvh
/Johan

Hej,

Jag har ett Primus kök som funkar perfekt och jag har använt det många år på olika resor både i Sverige och utomlands. Det är dock inget multibränslekök utan fungerar bara med gas. Jag har själv köpt gas i både Spanien och Frankrike men då har det alltid varit vid någon "vandringsort". Mitt lilla dilemma är nu att vi kommer flyga till Gibraltar och vi kommer behöva gas så fort som möjligt för att hålla kostanderna nere. Hur ser tillgången ut för gas i Spanien & Franrike och Europa som helhet? Hur är det utanför Europa? Borde man införskaffa en multibränslekök för att vara på den säkra sidan?

Mvh
/Johan

Att hitta bränsle till multibränslekök är lättare men du lär inte ha några större problem att hitta gas i Gibraltar. Du hittar det oftast på bensinstationer eller på större varuhus över hela Europa. I Centralasien och Västafrika är det lite svårare att hitta gas men det finns i alla större städer. Fråga runt så hittar du.

Planerar du att vara borta länge utanför större samhällen så kan det vara en bra idé att köpa ett multikök eller ett kök som funkar bra på bensin. Även om du har ett kök som funkar på 10 olika bränslen så är det bensin som du kommer att använda de flesta gånger. Att man kan använda matolja som bränsle är kul men behövs det?

/Stellan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips